Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP642 Fritidsvetenskap A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För studier på A-nivå krävs allmän behörighet för högskolestudier.

SYFTE/MÅL
Fritidsvetenskap som tvärvetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och ge en förståelse för fritiden som komplext fenomen. I kursen behandlas fritidsvetenskap utifrån beteende-, samhälls-, natur- och kulturvetenskapliga perspektiv. Efter avslutad kurs skall studerande ha förvärvat grundläggande kunskaper om fritidens utveckling och betydelse inom dessa perspektiv på det fritidsvetenskapliga området

INNEHÅLL
Moment 1: Människan och fritiden, 5 poäng
- fritidsvetenskap som ämne, utbildning, arbets- och forskningsområde
- begreppet fritid - fri tid igår, idag och i morgon
- människans behov av fritid för välbefinnande och hälsa - psykologiska perspektiv/idrott
- fritid och lärande
- sociologiska perspektiv - kön, etnicitet, social bakgrund, ålder och skilda demografiska förhållanden - socialisationsprocessen
- projektarbete.

Moment 2: Samhället och fritiden, 5 poäng
- fritidens ideologi och politik
- politiska mål och medel för fritidsverksamhet
- offentliga, politiska och administrativa organisationer, deras uppgifter, befogenheter och problem, fritiden i samhällsplaneringen
- fritiden som regional utvecklingsfaktor, fritid och kommersialisering
- folkrörelsens framväxt, organisation och funktion
- projektarbete.

Moment 3: Naturen och fritiden, 5 poäng
- naturen som resurs för rekreation, friskvård och lärande, utomhuspedagogik
- natur- och kulturlandskap
- natursyn och miljömedvetande
- samspelet mellan människa och natur - ekologins grunder
- friluftsliv
- projektarbete.

Moment 4: Kulturen och fritiden, 5 poäng
- kulturen som samhällsspegel, kultursyn och kulturbegrepp
- kulturell mångfald
- kultur, politik och marknad, kommersiell kultur
- kultur som upplevelse - finkultur, populärkultur, masskultur
- människors behov av kreativa och personlighetsutvecklande kulturaktiviteter, kultur - bildning och identitet
- projektarbete.



UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppdiskussioner, exkursioner, fältstudier, studiebesök och litteraturseminarier. I kursen ingår att genomföra ett för kursmomenten gemensamt projektarbete om 4 poäng. Projektarbetet genomförs i slutet av kursen och inriktas således mot innehållet i de fyra kursmomenten. Som förberedelse för projektarbetet ges undervisning i forskningsmetodikens grunder, elementär vetenskapsteori, grundläggande deskriptiv statistik samt att läsa och skriva vetenskapliga rapporter.

EXAMINATION
Examination sker genom genomförande av kursuppgifter i form av reflektiva rapporter och skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning görs även av projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Kulturen och fritiden/projektarbete 1.0poäng
Kulturen och fritiden/tentamen 4.0poäng
Naturen och fritiden/projektarbete 1.0poäng
Naturen och fritiden/tentamen 4.0poäng
Samhället och fritiden/projektarbete 1.0poäng
Samhället och fritiden/tentamen 4.0poäng
Människan och fritiden/projektarbete 1.0poäng
Människan och fritiden/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Moment 1:
Berggren L (2000). Fritidskulturer. Lund. Studentlitteratur. (Kap 1-3, 5, 8 och 15). ISBN 91-44-01112-1.
Ende M (1991). Momo - eller kampen om tiden. Berghs BigPocket. ISBN 91-502-0905-1.
Csiksentmih‡lyi M (1999). Finns flow, den vardagliga entusiasmens psykologi. Stockholm. Natur och kultur. ISBN 91-27-07293-2.
Berg S (1996). Åldrande - individ, familj, samhälle. Stockholm. Hagmans förlag. ISBN 91-87398-29-X.

Moment 2:
SOU 1996:3. Fritid i förändring - om kön och fördelning av fritidsresurser. Fritzes. ISBN 91-38-20152-6.
Nilsson P (1998). Fritid i skilda världar. Ungdomsstyrelsen. ISBN 91-89050-14-2.
Sveriges Turistråd (1990). Längtan till landet annorlunda. Om turism i historia och nutid. Gidlunds. ISBN 91-7843-022-4.
Swedenborg B (2000). Makten över politiken. Om konstitutionella spelregler och politikens innehåll. SNS Förlag. ISBN 91-7150-767-1.

Moment 3:
Berggren L (2000). Fritidskulturer. Lund. Studentlitteratur. (Kap 7 och 14). ISBN 91-44-01112-1.
Brügge B, Glantz M & Sandell K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber. ISBN 91-47-04946-4.
Larsson E-L & Öborn G (1995). På upptäcktsfärd i kulturlandskapet. ISBN 91-88376-05-2.
Andersson L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård.
Sörlin S (1991). Naturkontraktet. Carlssons bokförlag. ISBN 91-7798-447-1.
Johansson T, Sernhede O & Trondman M (1998). Samtidskultur: Karaoke, karnevaler och

kulturella koder. Nora. Nya Doxa.

Moment 4:
Berggren L (2000). Fritidskulturer. Lund. Studentlitteratur. (Kap 4-6, 9-13). ISBN 91-44-01112-1.
Nyberg C (1998). Kultur och fritid för vem? Svenska kommunförbundet och kommentus förlag. ISBN 91-7345-050-02.
Statens kulturråd (1997). Kulturpolotik i praktiken. ISBN 91-38-31181-X.
Skoglund E (1990). Lusten att skapa. Stockholm. Bergh.

För projektarbete i kursen:
Backman J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Thurén T (1991). Vetenskaplig teori för nybörjare. Runa Förlag. ISBN 91-88298-03-05.
Rudberg B (1993). Statistik. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.

Tillkommer engelskspråkig litteratur, vetenskapliga artiklar och rapporter i alla kursmoment.


ÖVRIGT
RESURSER:

Kursen genomförs i form av modifierad distansutbildning på halvfart med 6 studiegrupper om 5-7 studerande i vardera gruppen. Utbildningsorter: Skellefteå, Arvidsjaur, Gällivare, Haparanda och Luleå (2 grupper).



Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17