|
|
|
|
PÄP642 Fritidsvetenskap A 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV För studier på A-nivå krävs allmän behörighet för högskolestudier. SYFTE/MÅL Fritidsvetenskap som tvärvetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och ge en förståelse för fritiden som komplext fenomen. I kursen behandlas fritidsvetenskap utifrån beteende-, samhälls-, natur- och kulturvetenskapliga perspektiv. Efter avslutad kurs skall studerande ha förvärvat grundläggande kunskaper om fritidens utveckling och betydelse inom dessa perspektiv på det fritidsvetenskapliga området INNEHÅLL Moment 1: Människan och fritiden, 5 poäng - fritidsvetenskap som ämne, utbildning, arbets- och forskningsområde - begreppet fritid - fri tid igår, idag och i morgon - människans behov av fritid för välbefinnande och hälsa - psykologiska perspektiv/idrott - fritid och lärande - sociologiska perspektiv - kön, etnicitet, social bakgrund, ålder och skilda demografiska förhållanden - socialisationsprocessen - projektarbete.
Moment 2: Samhället och fritiden, 5 poäng
Moment 3: Naturen och fritiden, 5 poäng
Moment 4: Kulturen och fritiden, 5 poäng
| |
Kulturen och fritiden/projektarbete | 1.0poäng |
Kulturen och fritiden/tentamen | 4.0poäng |
Naturen och fritiden/projektarbete | 1.0poäng |
Naturen och fritiden/tentamen | 4.0poäng |
Samhället och fritiden/projektarbete | 1.0poäng |
Samhället och fritiden/tentamen | 4.0poäng |
Människan och fritiden/projektarbete | 1.0poäng |
Människan och fritiden/tentamen | 4.0poäng |
LITTERATUR Moment 1: Berggren L (2000). Fritidskulturer. Lund. Studentlitteratur. (Kap 1-3, 5, 8 och 15). ISBN 91-44-01112-1. Ende M (1991). Momo - eller kampen om tiden. Berghs BigPocket. ISBN 91-502-0905-1. Csiksentmih‡lyi M (1999). Finns flow, den vardagliga entusiasmens psykologi. Stockholm. Natur och kultur. ISBN 91-27-07293-2. Berg S (1996). Åldrande - individ, familj, samhälle. Stockholm. Hagmans förlag. ISBN 91-87398-29-X.
Moment 2:
Moment 3:
kulturella koder. Nora. Nya Doxa.
Moment 4:
För projektarbete i kursen:
Tillkommer engelskspråkig litteratur, vetenskapliga artiklar och rapporter i alla kursmoment.
|
ÖVRIGT RESURSER:
Kursen genomförs i form av modifierad distansutbildning på halvfart med 6 studiegrupper om 5-7 studerande i vardera gruppen. Utbildningsorter: Skellefteå, Arvidsjaur, Gällivare, Haparanda och Luleå (2 grupper).
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |