|
|
|
|
PÄP638 Pedagogik A:1 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 3-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV För studier på A-nivå krävs allmän behörighet för högskolestudier SYFTE/MÅL Studenterna ska kunna redogöra för och reflektera över hur samhällsvillkor och kulturmönster utgör grunden för pedagogiska processer och system. Studenterna ska kunna redogöra för några vetenskapliga synsätt och kunna tillämpa grundläggande vetenskaplig metod. INNEHÅLL Moment 1: Pedagogik och lärande, 5 poäng Momentet behandlar pedagogisk grundsyn, undervisning och olika förutsättningar för personlig utveckling och lärande.
Moment 2: Pedagogik i ett föränderligt samhälle, 5 poäng | |
Pedagogik i ett föränderligt samhälle | 5.0poäng |
Pedagogik och lärande | 5.0poäng |
LITTERATUR Moment 1: Pedagogik och lärande Doverborg & Pramling (2000). Att förstå barns tankar. Liber Granér (1991). Arbetsgruppen. Studentlitteratur. Hård af Segerstad (1996). Vuxenpedagogik - att iscensätta vuxnas lärande. Studentlitteratur.
Marton & Booth (2000). Om lärande. Studentlitteratur. (valda delar)
Moment 2: Pedagogik i ett föränderligt samhälle
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |