|
|
|
|
PÄP636 Lärande A 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Lärande NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 1-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet för högskolestudier. SYFTE/MÅL Kursen syftar till att den studerande skall utveckla förmåga att: - identifiera, analysera och bearbeta olika perspektiv på lärande - förhålla sig kritisk och reflekterande till rubricerat innehåll. INNEHÅLL Moment 1: Filosofi och lärande, 5 poäng I kursen ingår studier av olika filosofiska inriktningar med fokus på människan, människosyn, kunskapssyn, etik och värdegrundsfrågor.
Moment 2: Lärandets olika dimensioner, 5 poäng
Moment 3: Rum för lärande, 5 poäng
Moment 4: Vetenskapsteori och metod i förhållande till lärande, 5 poäng | |
Vetenskapsteorier och metod i förhållande till lärande | 5.0poäng |
Rum för lärande | 5.0poäng |
Lärandets olika dimensioner | 5.0poäng |
Filosofi och lärande | 5.0poäng |
LITTERATUR Alerby E, Kansanen P & Kroksmark T (red) (2000). Lära om lärande. Lund. Studentlitteratur. Andersson C (2000). Kunskapssyn och lärande - i samhälle och arbetsliv. Lund. Studentlitteratur. Backman J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund. Studentlitteratur. Carlgren I (red) (1999). Miljöer för lärande. Lund. Studentlitteratur. Kvale S & Nielsen K (red) (2000). Mästarlära. Lärande som social praxis. Lund. Studentlitteratur. Larsson S (1993). Ett förslag på kvalitetskriterier för kvalitativa studier. Didaktisk tidskrift, Nr 4, s. 28-42. Lytsy A & Mellberg C (1999). Större än du nånsin tror. Stockholm. Svenska kommunförbundet. Marton F & Booth S (2000). Om lärande. Lund. Studentlitteratur. Merriam S B (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund. Studentlitteratur. Molander B (1997). Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner. Utbildning och Demokrati, Vol. 6, Nr 3, s. 7-18. Stensmo C (1994). Pedagogisk filosofi. Lund. Studentlitteratur. Svedberg L & Zaar M (red) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm. Liber. Utbildning. Säljö R (2000). Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm. Bokförlaget. Prisma. Tiller T (1999). Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan. Stockholm. Runa Förlag AB. Dessutom tillkommer litteratur i form av avhandlingar, forskningsrapporter, vetenskapliga artiklar samt övrig valfri litteratur, ca: 500 sidor/moment som behandlar innehållet i respektive moment.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |