Institutionen för lärarutbildning

PÄP636 Lärande A 20.0 poäng

Lärande

Fristående / Lp 1-4

Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare.

Grundläggande behörighet för högskolestudier.

Kursen syftar till att den studerande skall utveckla förmåga att:
- identifiera, analysera och bearbeta olika perspektiv på lärande
- förhålla sig kritisk och reflekterande till rubricerat innehåll.

Moment 1: Filosofi och lärande, 5 poäng
I kursen ingår studier av olika filosofiska inriktningar med fokus på människan, människosyn, kunskapssyn, etik och värdegrundsfrågor.

Moment 2: Lärandets olika dimensioner, 5 poäng
Kursen omfattar studier i lärandebegreppets olika dimensioner i relation till människan.

Moment 3: Rum för lärande, 5 poäng
Rum för lärande omfattar studier av olika arenor av betydelse för lärande. Här ges studenten möjlighet att välja tänkbara arenor.

Moment 4: Vetenskapsteori och metod i förhållande till lärande, 5 poäng
Den vetenskapliga skolningen utgörs av studier i vetenskapsteoretiska och metodiska grunder. I momentet görs ett mindre eget arbete där vetenskapligt arbets- och förhållningssätt tillämpas.

Undervisningen har formen av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Dessutom tillkommer självstudier av kurs- och referenslitteratur samt litteraturseminarier.

Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.

Vetenskapsteorier och metod i förhållande till lärande 5.0poäng
Rum för lärande 5.0poäng
Lärandets olika dimensioner 5.0poäng
Filosofi och lärande 5.0poäng

Alerby E, Kansanen P & Kroksmark T (red) (2000). Lära om lärande. Lund. Studentlitteratur.
Andersson C (2000). Kunskapssyn och lärande - i samhälle och arbetsliv. Lund. Studentlitteratur.
Backman J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund. Studentlitteratur.
Carlgren I (red) (1999). Miljöer för lärande. Lund. Studentlitteratur.
Kvale S & Nielsen K (red) (2000). Mästarlära. Lärande som social praxis. Lund. Studentlitteratur.
Larsson S (1993). Ett förslag på kvalitetskriterier för kvalitativa studier. Didaktisk tidskrift, Nr 4, s. 28-42.
Lytsy A & Mellberg C (1999). Större än du nånsin tror. Stockholm. Svenska kommunförbundet.
Marton F & Booth S (2000). Om lärande. Lund. Studentlitteratur.
Merriam S B (1994). Fallstudien som forskningsmetod. Lund. Studentlitteratur.
Molander B (1997). Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner. Utbildning och Demokrati, Vol. 6, Nr 3, s. 7-18.
Stensmo C (1994). Pedagogisk filosofi. Lund. Studentlitteratur.
Svedberg L & Zaar M (red) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm. Liber. Utbildning.
Säljö R (2000). Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm. Bokförlaget. Prisma.
Tiller T (1999). Aktionslärande. Forskande partnerskap i skolan. Stockholm. Runa Förlag AB.
Dessutom tillkommer litteratur i form av avhandlingar, forskningsrapporter, vetenskapliga artiklar samt övrig valfri litteratur, ca: 500 sidor/moment som behandlar innehållet i respektive moment.