Institutionen för lärarutbildning

PÄP635 IT för lärare 5.0 poäng

Didaktik

Fristående / Lp 1-2,3-4

Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-09-29 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-10-15.

Lärarexamen eller motsvarande.

Den studerande skall:
- Tillägna sig kunskaper om hur den moderna informations- och kommunikationsteknologin förändrar arbets- och organisationsvillkoren i samhället med tyngdpunkt på pedagogisk verksamhet.
- Utveckla förmågan att formulera, avgränsa, undersöka och presentera ett pedagogiskt problem för att kunna utveckla IT-pedagogisk verksamhet inom det pedagogiska fältet.
- Reflektera över och utveckla förmågan att använda datorn som pedagogiskt hjälpmedel.
- Välja, bearbeta och visualisera information för kommunikation och lärande.
- Känna till aktuell forskning avseende datorer i pedagogisk verksamhet samt diskutera och reflektera över centrala frågeställningar.
- Kursen avser att ge en översiktlig bild av IKT och pedagogik. Med fördel kan fler sökande från samma skola/enhet delta i kursen.
Kursens distansutformning bidrar till att den studerande själv använder IT för kommunikation inom kursen och därmed kan ge inspiration till att använda IKT i den egna pedagogiska verksamheten.

Moment 1. Samhället, skolan och IKT.
Momentet syftar till att visa på samhällets intentioner med pedagogisk verksamhet. I momentet ges möjlighet till omvärldsanalys för att kunna se den pedagogiska verksamheten och IKT i ett samhällsperspektiv. Momentet behandlar samhälleliga aspekter på lärande och datorer från regeringsnivå till den enskilda skolan/enheten. Både internationella, nationella och lokala aspekter beaktas.
Moment 2. Pedagogen, lärandet och IKT.
Momentet syftar till att belysa pedagogens profession, modern syn på lärande samt hur IKT kan stödja läraren, lärandet och vara ett stöd i den pedagogiska verksamheten. Momentet fokuserar på lärandet med en didaktisk utgångspunkt.
Moment 3. Utvecklingsstrategi och webbproduktion.
Momentet syftar till att visa på redskap och former för läraren att använda datorn i produktion av t ex

webbplatser samt påvisa behov och nytta av strategisk utveckling av didaktisk datorverksamhet. I detta moment behandlas även modeller för strategi/utvecklingsarbete samt arbetsformer för webbproduktioner. Momentet ska kopplas till den studerandes vardag.

Distans.

Examination sker genom såväl individuella som gruppvisa inlämningsuppgifter knutna till respektive moment under kursens gång. Slutbetyg för kursen sätts efter att samtliga moment godkänts och avslutats.
För att bli godkänd på kursen krävs:
- att samtliga inlämningsuppgifter är godkända enligt anvisningar för respektive moment
- aktivt deltagande i gruppuppgifter
- aktivt deltagande i diskussions-/analysuppgifter

Utvecklingsstrategi och webbproduktion 2.0poäng
Pedagogen, lärandet och IKT 2.0poäng
Samhället, skolan och IKT 1.0poäng

Den studerande måste ha följande utrustning:
En internetansluten dator, Microsoft Word-kompatibelt ordbehandlingsprogram, en webbläsare, t ex MS Explorer eller Netscape. Skrivare är bra, dock inget krav.