|
|
|
|
PÄP633 Specialpedagogik - damp, autism, dyslexi 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Specialpedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 1-2,3-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-27. FÖRKUNSKAPSKRAV Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande SYFTE/MÅL Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen. INNEHÅLL á specialpedagogik á lagstiftning, skollag, SoL, LSS á styrdokument för förskola - skola á autism, DAMP, dyslexi á förhållningssätt och arbetsmetoder á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd UNDERVISNING Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete. EXAMINATION Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Eget fördjupningsarbete | 2.0poäng |
Dyslexi/litt.sem, tentamen | 2.0poäng |
DAMP/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
Autism/litt.sem, tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Andersson L red (2001) Sociala berättelser och seriesamtal. Riksföreningen Autism (rfa.kansli@autism.se. ISBN 91-631-1385-6. Beckman, V ;Kärnvik, M & Schauman, H (1998). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07205-3. Duvner, T (1994). Barneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi ABW Medicin Liberutbildning ISBN 91-47-00426-6. Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Nuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07157-x. Gillberg, C (1999). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07209-6. Höien, T & Lundberg, I (1999). Dyslexi. Natur och Kultur. ISBN 91-27-72266-x. Lindell, C G & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget. Brevskolan. ISBN 91-574-405-6. Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter.FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-6303886-x. Läroplan för förskolan. Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmeet. Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 10p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |