Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP633 Specialpedagogik - damp, autism, dyslexi 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Specialpedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 1-2,3-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-06-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-27.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs skall den studerande ha grundläggande kunskaper om funktionshindren autism, DAMP och dyslexi samt om samhällsansvaret för dessa grupper. Den studerande skall vidare ha kunskaper om förhållningssätt och arbetsmetoder samt om familjesituationen.

INNEHÅLL
á specialpedagogik
á lagstiftning, skollag, SoL, LSS
á styrdokument för förskola - skola
á autism, DAMP, dyslexi
á förhållningssätt och arbetsmetoder
á att vara förälder till barn med behov av särskilt stöd


UNDERVISNING
Föreläsningar, litteraturseminarier, fördjupningsarbete.

EXAMINATION
Examination sker genom litteraturseminarier och eget fördjupningsarbete och skriftliga individuella uppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Eget fördjupningsarbete 2.0poäng
Dyslexi/litt.sem, tentamen 2.0poäng
DAMP/litt.sem, tentamen 3.0poäng
Autism/litt.sem, tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Andersson L red (2001) Sociala berättelser och seriesamtal. Riksföreningen Autism (rfa.kansli@autism.se. ISBN 91-631-1385-6.
Beckman, V ;Kärnvik, M & Schauman, H (1998). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07205-3.
Duvner, T (1994). Barneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi ABW Medicin Liberutbildning ISBN 91-47-00426-6.
Freltofte, S (1998). Att stödja barn med DAMP. Nuropedagogik för barn och föräldrar. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07157-x.
Gillberg, C (1999). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur och Kultur. ISBN 91-27-07209-6.
Höien, T & Lundberg, I (1999). Dyslexi. Natur och Kultur. ISBN 91-27-72266-x.
Lindell, C G & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget. Brevskolan. ISBN 91-574-405-6.
Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter.FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-6303886-x.
Läroplan för förskolan. Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6.
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmeet. Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.


VALBAR LITTERATUR
En av följande biografier eller liknande:
Ahnve, K (1989). Stjärnhimmel - om livet med ett gåtfullt barn. VerbumGothia.
Ahnve, K (1991). Mi mam - ännu ett år med Olof Cordia.
Ahnve, K (1999). Ett vuxet liv för Olof Libris. ISBN 91-7195-307-8.
Boethius G & Rydlund, C (1999). Lycklig varannan onsdag- DAMP-mammor berättar. Cura bokförlag AB. ISBN 91-89091-04-3.
Deckmar, M (1998). Freds bok Ord & Tanke. ISBN 91-630-6426-x.
Eriksson, U (1996). Vid källa Bokförlager Cura. ISBN 91-89091-03-5.
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandin, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber.
ISBN 91-634-0673-X.
Gravander, Å (1999). Att hanskas med "Emil" om hur det är att vara mamma till ett barn med DAMP/MBD Gravander & Winderlöv. ISBN 91-973718-1-5.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-2-1.
Tikkanen, M (1992). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.
Wellros, S & Wellros, M (1996). En kamp om kunskap. Att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle. Gleerups.
Winderlöv, M & Alkehag, E. Att handskas med "skitungar". Vardagspedagogik för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Gravander & Winderlöv. ISBN 91-630-8292-6.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17