Luleå University of Technology
home search contact us student
Course Catalog 01/02


Department of Education

PÄP633 Special Education 15.0 ECTS credits

TIMEPERIOD:
Q1-Q2

LANGUAGE:Swedish

EXAMINER



PREREQUISITES
Diploma in education or equivalent training.

COURSE AIM
The aims of the course are that students:
- acquire basic knowledge of the functional disturbances autism, DAMP and dyslexia, and of
the responsibility that society has for these groups of people
- acquire knowledge of approaches and working methods, and of how the handicap effects
the family

CONTENTS
- Special education.
- Legislation, the Education Act,
- Current policy and procedure guidelines/requirements for pre-school and school.
- Autism, DAMP and dyslexia.
- Approaches and working methods
- To be the parent of a child in need of special support.

TEACHING
Lectures, literature seminars and an individual project.

EXAMINATION
Participation in literature seminars, evaluation of individual projects and of individual hand-in
assignments.
COURSE GRADE SCALE: pass/fail

ITEMS/CREDITS
Individual project 3.00ECTS
Dyslexia/literature seminar, exam 3.00ECTS
DAMP/literature seminar, exam 4.50ECTS
Autism/literature seminar, exam 4.50ECTS

COURSE LITERATURE
Beckman, V (1997). Projektet att leva med barn med DAMP, Asperger och dyslexi. Cura förlag AB.
ISBN 91 972641-4-8.
Beckman, V, Kärnevik, M & Schaumann, H (1994). Gång på gång. Pedagogik vid autism. Natur och Kultur.
ISBN 91-27-03835-1.
Duvner, T (1994). Barnneuropsykiatri MBD/DAMP, autistiska störningar, dyslexi. A & W Medicin, Liber Utbildning. ISBN 91-634-0668-3.
Gillberg, C (1994). Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Natur ch Kultur.
ISBN 91- 27 03051 2.
Gillberg, C (1996). Ett barn i varje klass om DAMP, MBD, ADHD. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-3-x.
Lindell, CG & Lindell, S (1996). Dyslexi, problem och möjligheter. Utbildningsförlaget Brevskolan.
ISBN 91-574-4405-6.


Lundgren, T & Ohlis, K (1995). Vad alla rektorer och lärare bör veta om läs- och skrivsvårigheter. FMLS Bokhandel AB. ISBN 91-630 3886-X.
Stadler, E (1994). Dyslexi - en introduktion. Studentlitteratur. ISBN 91-44 38031-3.
Utbildningsdepartementet. SOU 1997:108, kap 4 s. 111-140. När barn inte lär sig läsa och skriva.
Wellros, S & Wellros, M (1996). En kamp om kunskap. Att vara ordblind i ett läs- och skrivsamhälle. Gleerups.
Aktuella styrdokument för förskola och skola.

En av följande biografier eller liknande:
Gerland, G (1996). En riktig människa. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-0-5.
Grandin, T & Scariano, M (1994). Genom dörrar. Vägen från autism till självständigt liv. Liber.
ISBN 91-634-0673-X.
Schäfer, S (1996). Stjärnor, linser och äpplen, att leva med autism. Cura förlag AB. ISBN 91-972641-2-1.
Tikkanen, M (1982). Sofias egen bok. Litteraturfrämjandet. ISBN 91-7448-308-0.
Tikkanen, M (1998). Sofia vuxen med sin MBD. Trevi. ISBN 91-37-11275-9.


REMARKS


Valid for the academic year 01/02.

Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se


The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish


LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399
Last edited 2001-12-17