|
|
|
|
PÄP631 Vuxenpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / Lp 3 - 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-28. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om - vuxenutbildningens och folkbildningens roll i samhället och dess betydelse för individen - aktuella pedagogiska teorier och skolor - vuxenutbildnings- och folkbildningsmetodik - genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete inom området vuxenutbildning/folkbildning INNEHÅLL MOMENT 1, Pedagogisk teori, 3 poäng Historisk översikt Vuxenutbildnings- och folkbildningspedagogiska skolor/inriktningar Teorier och metoder för undersökning i egen praktik MOMENT 2, Didaktik, 4 poäng Kunskap och lärande Olika pedagogiska modeller Den pedagogiska processen Läraren - ledaren - handledaren Etik och värderingsfrågor MOMENT 3, Utvecklingsarbete, 3 poäng Tillämpad processpedagogik i form av ett praktiskt arbete kopplat till den egna verksamheten UNDERVISNING Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten och/eller enskilda arbeten, seminarier och auskultationer. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Utvecklingsarbete/rapport | 3.0poäng |
Didaktik och metodik/tentamen | 4.0poäng |
Pedagogisk teori/tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Eliasson, R; Levin, C; Meeuvisse, A; & Sunesson, S (Red): Den värderande blicken. Om utvärdering i socialt arbete. Studentlitteratur. Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Studentlitteratur. Hård af Segerstad m fl (1996). Vuxenpedagogik. Studentlitteratur. Lärarförbundet. Lärarprofessionalism - om professionella lärare. Silen, C m fl. Problembaserad inlärning. Linköping: Hälsouniversitetet. Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Svedberg, L m fl (1993). Boken om pedagogerna. Liber Utbildning. Thurn, T (1992). Vetenskapsteori för nybörjare. Runa förlaget. Tiller, T (1999). Aktionslärande: forskande partnerskap i skolan. Runa förlaget. Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur motsvarande ca 500 sidor
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 10p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |