Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP631 Vuxenpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 3 - 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-02-12 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-01-28.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om
- vuxenutbildningens och folkbildningens roll i samhället och dess betydelse för individen
- aktuella pedagogiska teorier och skolor
- vuxenutbildnings- och folkbildningsmetodik
- genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete inom området vuxenutbildning/folkbildning

INNEHÅLL
MOMENT 1, Pedagogisk teori, 3 poäng
Historisk översikt
Vuxenutbildnings- och folkbildningspedagogiska skolor/inriktningar
Teorier och metoder för undersökning i egen praktik
MOMENT 2, Didaktik, 4 poäng
Kunskap och lärande
Olika pedagogiska modeller
Den pedagogiska processen
Läraren - ledaren - handledaren
Etik och värderingsfrågor
MOMENT 3, Utvecklingsarbete, 3 poäng
Tillämpad processpedagogik i form av ett praktiskt arbete kopplat till den egna verksamheten

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupparbeten och/eller enskilda arbeten, seminarier och auskultationer.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete/rapport 3.0poäng
Didaktik och metodik/tentamen 4.0poäng
Pedagogisk teori/tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Eliasson, R; Levin, C; Meeuvisse, A; & Sunesson, S (Red): Den värderande blicken. Om utvärdering i socialt arbete. Studentlitteratur.
Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Studentlitteratur.
Hård af Segerstad m fl (1996). Vuxenpedagogik. Studentlitteratur.
Lärarförbundet. Lärarprofessionalism - om professionella lärare.
Silen, C m fl. Problembaserad inlärning. Linköping: Hälsouniversitetet.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap.
Svedberg, L m fl (1993). Boken om pedagogerna. Liber Utbildning.
Thurn, T (1992). Vetenskapsteori för nybörjare. Runa förlaget.
Tiller, T (1999). Aktionslärande: forskande partnerskap i skolan. Runa förlaget.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur motsvarande ca 500 sidor

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17