|
|
|
|
PÄP612 Pedagogik B 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Frist helfart / Lp 1-2 Frist halvfart / Lp 1-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-04. FÖRKUNSKAPSKRAV Pedagogik A eller motsvarande. SYFTE/MÅL Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer. INNEHÅLL MOMENT 1. Forskningsprocessen, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot pedagogisk vetenskaplig verksamhet och med tonvikt på dess uppgift att förklara och förstå den pedagogiska praktiken. Förutom fortsatt fördjupning i det pedagogiska forskningsarbetets olika komponenter är innehållet centrerat till metodträning och statistisk inferens som hjälpmedel i forskningsarbetet. MOMENT 2. Utbildningsplanering, 4 poäng. Kursen är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik och avgränsar inom denna process området utbildningsplanering såväl inom formella utbildningssystem som inom arbetslivet. Förutsättningarna för och arbetssätten vid utbildningsplanering är ett centralt kursinnehåll. MOMENT 3. Didaktik, 4 poäng. Kursen är inriktad mot undervisning som pedagogisk praktik och området didaktik inom formella utbildningssystem. Didaktiken behandlar undervisningssituationen, dess betingelser, innehåll, förlopp och effekter. MOMENT 4. Socialpedagogik, 4 poäng. Denna kurs är inriktad mot den om - eller återfostrande praktik som förekommer då en individ inte anpassat sig till de allmänna normer och värderingar som samhället fordrar. MOMENT 5. Eget fördjupningsarbete, 4 poäng. Planera, genomföra och rapportera eget fördjupningsarbete som anknyter till något av de tidigare momenten. UNDERVISNING Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Undervisningen har vanligen formen av
föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.
| |
Eget fördjupningsarbete | 4.0poäng |
Socialpedagogik/tentamen | 4.0poäng |
Didaktik/seminarier | 4.0poäng |
Utbildningsplanering/tentamen | 4.0poäng |
Forskningsprocessen/tentamen | 4.0poäng |
LITTERATUR OBLIGATORISK LITTERATUR *Moment 1, Forskningsprocessen Backman J (1998) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00417-6. Rudberg B (1993) Statistik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37701-0. *Moment 2 Utbildningsplanering Freire P (1976) Pedagogik för förtryckta Stockholm: Gummeson. Francke-Wikberg S (1992) Utvärderingens mångfald UHÄ 1992:4 Stensmo C (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37941-2. *Moment 3 Didaktik Imsen G (1999) Lärares värld, introduktion till allmän didaktik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00588-1. Hård af Segerstad m fl (1997) Problembaserat lärande Lund: Liber förlag. *Moment 4 Socialpedagogik Stensmo C (1991) Socialpedagogik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-33631-4. Blomdahl Frej m fl (1998) Social omsorg och socialpedagogik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00743-7.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca: 200 sidor i respektive moment.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 20p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |