Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP612 Pedagogik B 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Frist helfart / Lp 1-2
Frist halvfart / Lp 1-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-01-04.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogik A eller motsvarande.

SYFTE/MÅL
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin har till uppgift att systematiskt beskriva, förklara och förstå den pedagogiska praktik - fostran, utbildning och undervisning - som förekommer och har förekommit i samhället. Det pedagogiska problemområdet behandlar frågor om hur, varför och vilka värderingar, kunskaper och färdigheter som uppstår, vidmakthålles och förändras inom och mellan kulturer, generationer, grupper och individer.

INNEHÅLL
MOMENT 1. Forskningsprocessen, 4 poäng.
Denna kurs är inriktad mot pedagogisk vetenskaplig verksamhet och med tonvikt på dess uppgift att förklara och förstå den pedagogiska praktiken. Förutom fortsatt fördjupning i det pedagogiska forskningsarbetets olika komponenter är innehållet centrerat till metodträning och statistisk inferens som hjälpmedel i forskningsarbetet.
MOMENT 2. Utbildningsplanering, 4 poäng.
Kursen är inriktad mot utbildning som pedagogisk praktik och avgränsar inom denna process området utbildningsplanering såväl inom formella utbildningssystem som inom arbetslivet. Förutsättningarna för och arbetssätten vid utbildningsplanering är ett centralt kursinnehåll.
MOMENT 3. Didaktik, 4 poäng.
Kursen är inriktad mot undervisning som pedagogisk praktik och området didaktik inom formella utbildningssystem. Didaktiken behandlar undervisningssituationen, dess betingelser, innehåll, förlopp och effekter.
MOMENT 4. Socialpedagogik, 4 poäng.
Denna kurs är inriktad mot den om - eller återfostrande praktik som förekommer då en individ inte anpassat sig till de allmänna normer och värderingar som samhället fordrar.
MOMENT 5. Eget fördjupningsarbete, 4 poäng.
Planera, genomföra och rapportera eget fördjupningsarbete som anknyter till något av de tidigare momenten.

UNDERVISNING
Undervisningen avser att ge stöd och struktur åt den studerandes eget inhämtande av kursinnehållet, samt tillfälle till färdighetsträning. Undervisningen har vanligen formen av

föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning.

EXAMINATION
Examinationen sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Eget fördjupningsarbete 4.0poäng
Socialpedagogik/tentamen 4.0poäng
Didaktik/seminarier 4.0poäng
Utbildningsplanering/tentamen 4.0poäng
Forskningsprocessen/tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
OBLIGATORISK LITTERATUR
*Moment 1, Forskningsprocessen
Backman J (1998) Rapporter och uppsatser Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00417-6.
Rudberg B (1993) Statistik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37701-0.
*Moment 2 Utbildningsplanering
Freire P (1976) Pedagogik för förtryckta Stockholm: Gummeson.
Francke-Wikberg S (1992) Utvärderingens mångfald UHÄ 1992:4
Stensmo C (1994) Pedagogisk filosofi Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-37941-2.
*Moment 3 Didaktik
Imsen G (1999) Lärares värld, introduktion till allmän didaktik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00588-1.
Hård af Segerstad m fl (1997) Problembaserat lärande Lund: Liber förlag.
*Moment 4 Socialpedagogik
Stensmo C (1991) Socialpedagogik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-33631-4.
Blomdahl Frej m fl (1998) Social omsorg och socialpedagogik Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00743-7.

Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca: 200 sidor i respektive moment.




ÖVRIGT
RESURSER: Ped 20p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17