|
|
|
|
PÄP405 Utveckling, teori och praktik samt examensarbete 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 / År5,lp1,2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP404 SYFTE/MÅL De studerande ska: - ha kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i grundskolan - ha kunskap om lärarens pedagogiska ledarskap - ha kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet - utveckla sin förmåga att reflektera över sin egen och andras pedagogiska grundsyn - ha förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen. INNEHÅLL Lärarroll och yrkesidentitet. Ledarskap. Grupprocesser/konflikter/konflikthantering. Kommunikation/samtal/utvecklingssamtal. Handledarskap/mentorskap. Prov/betyg. Praktik - förbereda, genomföra, utvärdera. Examensarbete - genomförande och rapportering. UNDERVISNING Formerna för undervisning är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Under kursens verksamhetsförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktiken. Examensarbetet slutrapporteras, granskas och betygssätts. Studenten måste för att bli godkänd bevista minst ett seminarium för examensarbete utöver de två studenten själv medverkar i. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete | 1.0poäng |
Lärarroll och yrkesidentitet | 7.0poäng |
Praktik (varav examensarbete 4p) | 7.0poäng |
LITTERATUR Franke A (1997). Praktikhandledning och mentorskap - att låta lära och att lära ut. Studentlitteratur. ISBN 91-44-48741-X. Hägg & Kuoppa S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Studentlitteratur. ISBN 91-4400235-1. Johansson H (2000). Examensarbete - Luleåmodellen för lärarutbildningarna. Maltén A (1998). Kommunikation och konflikthantering. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2. Patel R & Davidsson B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. ISBN 91-44 30952-X. Stensmo C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00329-3. Skolverket (1996). Grundskolan. Kursplaner. Betygskriterier. Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94. Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och att nå målen med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.
REFERENSLITTERATUR
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped/met 7p, Praktik 7p, Examensarbete 1p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |