Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP405 Utveckling, teori och praktik samt examensarbete 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 / År5,lp1,2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP404

SYFTE/MÅL
De studerande ska:
- ha kunskap om de krav och förväntningar som ställs på lärare i grundskolan
- ha kunskap om lärarens pedagogiska ledarskap
- ha kunskap om olika sätt att säkerställa undervisningens kvalitet
- utveckla sin förmåga att reflektera över sin egen och andras pedagogiska grundsyn
- ha förtrogenhet med ett vetenskapligt förhållningssätt till lärande och till lärarrollen.


INNEHÅLL
Lärarroll och yrkesidentitet.
Ledarskap.
Grupprocesser/konflikter/konflikthantering.
Kommunikation/samtal/utvecklingssamtal.
Handledarskap/mentorskap.
Prov/betyg.
Praktik - förbereda, genomföra, utvärdera.
Examensarbete - genomförande och rapportering.


UNDERVISNING
Formerna för undervisning är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande. Under kursens verksamhetsförlagda del slutförs examensarbetets praktiska del.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktiken. Examensarbetet slutrapporteras, granskas och betygssätts. Studenten måste för att bli godkänd bevista minst ett seminarium för examensarbete utöver de två studenten själv medverkar i.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0poäng
Lärarroll och yrkesidentitet 7.0poäng
Praktik (varav examensarbete 4p) 7.0poäng

LITTERATUR
Franke A (1997). Praktikhandledning och mentorskap - att låta lära och att lära ut. Studentlitteratur. ISBN 91-44-48741-X.
Hägg & Kuoppa S (1997). Professionell vägledning - med samtal som redskap. Studentlitteratur. ISBN 91-4400235-1.
Johansson H (2000). Examensarbete - Luleåmodellen för lärarutbildningarna.
Maltén A (1998). Kommunikation och konflikthantering. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2.
Patel R & Davidsson B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. ISBN 91-44 30952-X.
Stensmo C (1997). Ledarskap i klassrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00329-3.
Skolverket (1996). Grundskolan. Kursplaner. Betygskriterier.
Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och att nå målen med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Imsen G (1999). Lärarens värld. Introduktion till allmän didaktik. Studentlitteratur ISBN 91-44-00588-1.
Maltén A (2000). Det pedagogiska ledarskapet. Studentlitteratur ISBN 91-44-01389-2.
Stensmo C (2000). Ledarstilar i klassrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01575-5.
Rönneman K (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Studentlitteratur ISBN 91-44-00186-X.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped/met 7p, Praktik 7p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17