Institutionen för lärarutbildning

PÄP404 Lärande - utveckling - specialpedagogik 10.0 poäng

Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

Gl 4-9 / åk4, Lp1,2

Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-02. Senast reviderad 2001-01-04.

PÄL005/KSP046, PÄS027

Den studerande skall utveckla kunskaper om betydelsen av eleven som aktiv och skapande
individ i kunskapsprocessen. Studenten skall utveckla insikter om vikten av att elevens lärande
knyter an till elevens egna föreställningar och erfarenheter. Ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter ska utvecklas där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv. De
studerande ska ha kunskap om betydelsen av:
. ett arbetssätt som med utgångspunkt i elevernas behov, erfarenheter och intressen ska
förebygga skolsvårigheter och främja utvecklingen hos elever med olika förutsättningar
. ett arbetssätt där man i skolarbetet ugår från elevens resurser och utvecklingsbara
möjligheter för att tillgodose elevens rätt att uppfattas som kompetent

. barns och ungdomars utveckling och lärande i teori och praktik
. grundläggande läs, skriv och matematikinlärning
. elever i behov av särskilt stöd och stimulans och skolans ansvar när det
gäller att tillgodose dessa elevers behov
. specialpedagogik
. egna attityder och värderingar när det gäller elever i behov av särskilt
stöd och stimulans
. datoranvändning och IT som stöd för specialundervisning
. mobbning

Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken

Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
Vidare görs bedömning av praktik och praktikuppgifter.

Specialpedagogik 3.0poäng
Utvecklingspsykologi 1.5poäng
Basfärdighet Sv/Ma 2.0poäng
Praktik, praktikuppgifter 2.5poäng
Examensarbete 1.0poäng

Adler B, Holmgren H (2000). Neuropedagogik - om komplicerat lärande. Lund. Studentlittertur. ISBN 91-44-00444-3.
Gunnarsson B (1999). Lärandets ekologi. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X.
Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi från foster till vuxen. Natur och
kultur. ISBN 91-27-05547-7.
Examensarbete - Luleåmodellen (2000). Luleå tekniska universitet, Institutionen för lärarutbildning.
Ladberg G. Alla barns skola. Rädda barnen. Lund. Studentlitteratur. ISBN 91-88726-02-9.
Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (1998).. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. (Lpo-94).
Skolverket. Kursplaner och betygskriterier. Grundskolan 2000.
Valfri bok som behandlar mobbning och ytterligare ca: 500 sidor som väljs i samråd med undervisande lärare.

RESURSER: Ped 7p, Praktik 2p, Examensarbete 1p.