|
|
|
|
PÄP069 Reggio Emilia inspirerat lärande 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Valbar / VT-02 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-20. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP044, PÄS025 alt. PÄS026 alt. PÄS027 SYFTE/MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: Reggio Emilias filosofi, arbetssätt och framväxt historiskt och kulturellt Kunskapsbegreppet och dess problematisering Sitt eget förhållningssätt och syn på barn Metoder för observation av barn, dokumentation, reflektion och analys INNEHÅLL I kursen behandlas och studeras: Reggio Emilias historia och kultur Kunskapsbegreppet De studerandes egna syn på barn samt det egna förhållningssättet Pedagogisk dokumentation Utbildningen är till sin karaktär processinriktad utifrån gruppens egen process.
| |
Eget fördjupningsarbete | 1.0poäng |
Teori om R E | 4.0poäng |
LITTERATUR Abildtrup Johansen, B. Möjligheternas skola - möjligheternas barn. Utbildningsradion. ISBN 91-26-96659-6. Bahlenberg, J. Derkert, C. Barn Bild Begåvning. Rädda Barnen ISSN 02840561. Barasotti, A. D som i Robin Hoods pilbåge. HLS förlag. ISBN 91-7656-315-4. Dahlberg, G (1994). Förskola - Skola. HLS förlag. Utbildningsdepartementet (1998) Läroplan för förskolan Lpfö 98. Utbildningsdepartementet (1994) Läroplan för obligatoriska skolväsendet Lpo 94. Wallin, K. Flygande mattor och forkande barn. HLS förlag. ISBN 91-7656-315-4. Wehner-Godeé, C. Att fånga lärander. Liber. ISBN 91-47-04942-1.
|
ÖVRIGT Ped. 3p. Est. 2p |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |