Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP068 Lärande - specialpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-7 LKF / År 3, lp2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP062

SYFTE/MÅL
De studerande ska:
- ha kunskap om hur de kan skapa en lärande miljö för alla elever i skolan med utgångspunkt från grundskolans styrdokument
- utveckla ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv
- bearbeta sina attityder och värderingar till elever i olika behov av stöd.


INNEHÅLL
- Specialpedagogik.
- Elever i behov av särskilt stöd.
- Internationella överenskommelser och nationell lagstiftning (SOL, LSS, Skollag, Arbetsmiljölag) som gäller för dessa elever.
- Etiska frågor som rör eleverna och deras familjer.
- Sekretess och ansvarsfrågor.
- Integrering/förhållningssätt/åtgärdsprogram/datorn som hjälpmedel.
- Mobbning.
- Elever i behov av särskilt stöd i ett internationellt perspektiv.
- PM, examensarbete.


UNDERVISNING
I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Ingående ämnen integreras. Expertmedverkan och fältstudier/studiebesök ingår. PM för examensarbete skriv.

EXAMINATION
Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter samt ett ämnesövergripande temaarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Examensarbete (PM) 1.0poäng
Lagstiftning, etiska frågor 2.0poäng
Elever i behov av särskilt stöd 7.0poäng

LITTERATUR
Adler B & Holmgren H (2000). Neuropedagogik - om komplicerat lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00444-3.
Danielsson L & Liljeroth I (1999). Vägval och växande. Förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. Liber. ISBN 91-47-00569-6.
Gunnarsson B (1999). Lärandets ekologi. Villkor för elevers utveckling. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X.
Hindberg B (1999). När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar. Rädda barnen. ISBN 91-88726-39-8.
Larsson - Swärd G (1999). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00948-8.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-88372-92-8.
Svenska Unescorådets skriftserie nr 4, 1996. Salamanca - deklarationen och handlingsram för undervisning av elever i behov av särskilt stöd. Regeringskansliets offsetcentral, Stockholm.
Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94.
När det gäller mobbning väljer studerande i samråd med läraren bland nedanstående litteratur för att täcka av området:
Björk O G (1999). Mobbning - en fråga om makt? Studentlitteratur. ISBN 91-44-00867-8.
Fors Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0.
Höistad G (1994). Mobbning. En bok om att förebygga, upptäcka och stoppa mobbning. Informationsförlaget. ISBN 91-7736-347-7.
Olwaeus D (1992). Mobbning i skolan. Almqvist & Wiksell.
Pikas A (1998). Gemensamt-Bekymmer-Metoden. Handbok för paradigmskifte i behandling av skolmobbning. AMA dataservice Uppsala. ISBN 91-970050-4-5.
Sharp S & Smith P K (red) (1996). Strategier mot mobbning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61821-2.
Valfri litteratur, ca 300 sidor, biografier eller skönlitteratur, som belyser elever i behov av särskilt stöd och deras livsbetingelser.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped/met 7p, Samhällskunskap 2p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17