|
|
|
|
PÄP068 Lärande - specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 LKF / År 3, lp2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP062 SYFTE/MÅL De studerande ska: - ha kunskap om hur de kan skapa en lärande miljö för alla elever i skolan med utgångspunkt från grundskolans styrdokument - utveckla ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv - bearbeta sina attityder och värderingar till elever i olika behov av stöd. INNEHÅLL - Specialpedagogik. - Elever i behov av särskilt stöd. - Internationella överenskommelser och nationell lagstiftning (SOL, LSS, Skollag, Arbetsmiljölag) som gäller för dessa elever. - Etiska frågor som rör eleverna och deras familjer. - Sekretess och ansvarsfrågor. - Integrering/förhållningssätt/åtgärdsprogram/datorn som hjälpmedel. - Mobbning. - Elever i behov av särskilt stöd i ett internationellt perspektiv. - PM, examensarbete. UNDERVISNING I kursen tillämpas genomgående ett undersökande arbetssätt. Ingående ämnen integreras. Expertmedverkan och fältstudier/studiebesök ingår. PM för examensarbete skriv. EXAMINATION Examination sker genom redovisning av individuella uppgifter och gruppuppgifter samt ett ämnesövergripande temaarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Examensarbete (PM) | 1.0poäng |
Lagstiftning, etiska frågor | 2.0poäng |
Elever i behov av särskilt stöd | 7.0poäng |
LITTERATUR Adler B & Holmgren H (2000). Neuropedagogik - om komplicerat lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00444-3. Danielsson L & Liljeroth I (1999). Vägval och växande. Förhållningssätt, kunskap och specialpedagogik för yrkesverksamma hjälpare. Liber. ISBN 91-47-00569-6. Gunnarsson B (1999). Lärandets ekologi. Villkor för elevers utveckling. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X. Hindberg B (1999). När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar. Rädda barnen. ISBN 91-88726-39-8. Larsson - Swärd G (1999). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00948-8. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-88372-92-8. Svenska Unescorådets skriftserie nr 4, 1996. Salamanca - deklarationen och handlingsram för undervisning av elever i behov av särskilt stöd. Regeringskansliets offsetcentral, Stockholm. Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94. När det gäller mobbning väljer studerande i samråd med läraren bland nedanstående litteratur för att täcka av området: Björk O G (1999). Mobbning - en fråga om makt? Studentlitteratur. ISBN 91-44-00867-8. Fors Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0. Höistad G (1994). Mobbning. En bok om att förebygga, upptäcka och stoppa mobbning. Informationsförlaget. ISBN 91-7736-347-7. Olwaeus D (1992). Mobbning i skolan. Almqvist & Wiksell. Pikas A (1998). Gemensamt-Bekymmer-Metoden. Handbok för paradigmskifte i behandling av skolmobbning. AMA dataservice Uppsala. ISBN 91-970050-4-5. Sharp S & Smith P K (red) (1996). Strategier mot mobbning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61821-2. Valfri litteratur, ca 300 sidor, biografier eller skönlitteratur, som belyser elever i behov av särskilt stöd och deras livsbetingelser.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped/met 7p, Samhällskunskap 2p, Examensarbete 1p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |