|
|
|
|
PÄP067 Grundläggande färdigheter - specialpedagogik 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gl 4-9 Ma/Nv / lp1, 2 SOS, HÖN / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-09-27. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP062 SYFTE/MÅL De studerande skall: - ha kunskap om hur de kan skapa en lärande miljö för alla elever i skolan med utgångspunkt från grundskolans styrdokument - ha kunskap om barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk - det matematiska språket och utveckling av matematiska begrepp - utveckla ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv - bearbeta sina attityder och värderingar till elever i olika behov av stöd. INNEHÅLL Grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning. Specialpedagogik. Elever i behov av särskilt stöd och samhällets ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov. Internationella överenskommelser. Etiska frågor, sekretess. Förhållningssätt, integrering, åtgärdsprogram, datorn som stöd för lärande. Mobbning. UNDERVISNING Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken. EXAMINATION Examinationen sker genom redovisning av individuella och gruppuppgifter, muntligt och skriftligt samt ett ämnesövergripande temaarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Specialpedagogik | 3.0poäng |
Grundl.kunskaper om skriftspråks- o matematiklärande | 3.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 4.0poäng |
LITTERATUR Adler B & Holmgren H (2000). Neuropedagogik - om komplicerat lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00444-3. Gunnarsson B (1999). Lärandets ekologi. Villkor för elevers utveckling. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X. Hindberg B (1999). När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar. Rädda barnen. ISBN 91-88726-39-8. Larsson-Swärd G (1999). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00948-8. Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internatioenlla överenskommelser som ligger till grund för nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-88372-92-8. Svenska Unescorådets skriftserie nr 4 (1996). Salamancadeklarationen och handlingsram för undervisning av elever i behov av särskilt stöd. Regeringskansliets offsetcentral. Stockholm. Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94. Malmer, G. Bra matematik för alla. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01287-X. Dahlgren G, Gustafsson K, Mellgren E och Olsson L-E (1999). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. ISBN 47-04908-1.
När det gäller mobbning väljer studerande i samråd med läraren bland nedanstående litteratur för att täcka av området:
Valfri litteratur, ca: 300 sidor, biografier eller skönlitteratur, som belyser elever i behov av särskilt stöd och deras livsbetingelser.
|
ÖVRIGT RESURSER: Ped 4p, Met 1p, Ma 1p, Sv 1p, Praktik 3p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |