Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP067 Grundläggande färdigheter - specialpedagogik 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gl 4-9 Ma/Nv / lp1, 2
SOS, HÖN /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-09-27.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP062

SYFTE/MÅL
De studerande skall:
- ha kunskap om hur de kan skapa en lärande miljö för alla elever i skolan med utgångspunkt från grundskolans styrdokument
- ha kunskap om barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk
- det matematiska språket och utveckling av matematiska begrepp
- utveckla ett helhetsperspektiv på skolsvårigheter där orsaker och åtgärder betraktas utifrån olika perspektiv
- bearbeta sina attityder och värderingar till elever i olika behov av stöd.


INNEHÅLL
Grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning.
Specialpedagogik.
Elever i behov av särskilt stöd och samhällets ansvar när det gäller att tillgodose dessa elevers behov. Internationella överenskommelser.
Etiska frågor, sekretess.
Förhållningssätt, integrering, åtgärdsprogram, datorn som stöd för lärande.
Mobbning.


UNDERVISNING
Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående ämnena och praktiken.

EXAMINATION
Examinationen sker genom redovisning av individuella och gruppuppgifter, muntligt och skriftligt samt ett ämnesövergripande temaarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Specialpedagogik 3.0poäng
Grundl.kunskaper om skriftspråks- o matematiklärande 3.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng

LITTERATUR
Adler B & Holmgren H (2000). Neuropedagogik - om komplicerat lärande. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00444-3.
Gunnarsson B (1999). Lärandets ekologi. Villkor för elevers utveckling. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00334-X.
Hindberg B (1999). När omsorgen sviktar. Om barns utsatthet och samhällets ansvar. Rädda barnen. ISBN 91-88726-39-8.
Larsson-Swärd G (1999). Åtgärdsprogram för barn med behov av särskilt stöd. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00948-8.
Skolverket (1995). Överenskommet! Fyra internatioenlla överenskommelser som ligger till grund för nya läroplanerna. Liber. ISBN 91-88372-92-8.
Svenska Unescorådets skriftserie nr 4 (1996). Salamancadeklarationen och handlingsram för undervisning av elever i behov av särskilt stöd. Regeringskansliets offsetcentral. Stockholm.
Utbildningsdepartementet (1998). Lpo 94.
Malmer, G. Bra matematik för alla. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01287-X.
Dahlgren G, Gustafsson K, Mellgren E och Olsson L-E (1999). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. ISBN 47-04908-1.

När det gäller mobbning väljer studerande i samråd med läraren bland nedanstående litteratur för att täcka av området:
Björk O G (1999). Mobbning - en fråga om makt? Studentlitteratur. ISBN 91-44-00867-8.
Fors Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0.
Höistad G (1994). Mobbning. En bok om att förebygga, upptäcka och stoppa mobbning. Informationsförlaget. ISBN 91-7736-347-7.
Olwaeus D (1992). Mobbning i skolan. Almqvist & Wiksell. ISBN 91-634-0960-7.
Pikas A (1998). Gemensamt-Bekymmer-Metoden. Handbok för paradigmskifte i behandling av skolmobbning. AMA dataservice. Uppsala. ISBN 91-970050-4-5.
Sharp S & Smith P K (red) (1996). Strategier mot mobbning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61821-2.

Valfri litteratur, ca: 300 sidor, biografier eller skönlitteratur, som belyser elever i behov av särskilt stöd och deras livsbetingelser.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Met 1p, Ma 1p, Sv 1p, Praktik 3p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17