Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP066 Grundläggande färdigheter, lagarbete 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 1-9 dist / Lp 1
Åk 2 /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-17.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP061

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om:
- barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk
- det matematiska språket och utveckling av matematiska begrepp
- hur man positivt stimulerar barns och ungdomars språkutveckling och
utvecklar deras matematiska förståelse
- hur man kan utforma en god miljö för lärande
- aktuell forskning inom området
- lagarbete

De studerande skall tillägna sig ett sådant förhållningssätt till barns lärande att
- en levande läs- och skrivkultur uppstår
- matematiska kunskaper utvecklas i barns vardag
- undervisningen har sin utgångspunkt i barnens olika kunskaper och erfarenheter

INNEHÅLL
- Talbegreppet, naturliga tal och de fyra räknesätten
- Språkutveckling; tala, läsa och skriva
- Metodiska moment i syfte att stimulera läs- och skrivutveckling och
matematiskt tänkande
- Aktuell läs- och skrivforskning
- Aktuell matematikdidaktisk forskning
- Datorbaserade program som stödjer läs-, skriv- och matematikinlärning
- Att arbeta i arbetslag
- Konfliktlösning
- Samtalsmetodik

UNDERVISNING
Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt och av samverkan mellan de ingående
ämnena och praktiken.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig presentation v en individuell portfölj.
Seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Lagarbete 1.0poäng
Grundl. kunskaper om skriftspråket & matematiklärande/indivi 5.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng

LITTERATUR
Ahlberg, A (1995). Barn och matematik, Studentlitteratur ISBN 91-44-38431-9.
Amborn, H & Hansson, J. Läsglädje i skolan. En bok för alla. ISBN 91-7221-045-1.
Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27-
64964-4.
Dahlgren, G., Gustafsson, K., Mellgren, E. & Olsson, L.E. (1993) Barn upptäcker skriftspråket.
Stockholm: Liber utbildning ISBN 91-634-0064-2.
Ekström, S., Handledning för högläsare och berättare som besöker barngrupper. En bok för alla. ISBN 91-7221-122-9.
Henriksson, L. Bokpuffar Lekidéer kring bilderböcker för förskolan och lägre skolstadier.
En bok för alla. ISBN 91-7221-121-0.
Jörgensen, N. (1995) Barnspråk och ungdomsspråk. Studentlitteratur ISBN 91-44-46751-6; kapitel 12
Larsson, L & Nauclér (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-
35981-0.
Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2.
Pramling Samuelsson, I & Mårdsjö A C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters
grundläggande. Studentlittertur. ISBN 91-44-61951-0.
Skolverket (1996) Grundskolan, Kursplaner Betygskriterier.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen
och fritidshemmet, Lpo 94.

Därutöver väljs en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare.
Kopierat material och ett par skönlitterära barn- /ungdomsböcker.

Videofilmer och kasssettband från Utbildningsradion.

RESURSER
Per 2p, Met 3p, Ma 2p, (för Ma/Nv-stud) Sv 2p, (för Sv/Sh-stud) Praktik 3p


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17