|
|
|
|
PÄP066 Grundläggande färdigheter, lagarbete 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-9 dist / Lp 1 Åk 2 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-17. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄP061 SYFTE/MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskap om: - barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk - det matematiska språket och utveckling av matematiska begrepp - hur man positivt stimulerar barns och ungdomars språkutveckling och utvecklar deras matematiska förståelse - hur man kan utforma en god miljö för lärande - aktuell forskning inom området - lagarbete
De studerande skall tillägna sig ett sådant förhållningssätt till barns lärande att | |
Lagarbete | 1.0poäng |
Grundl. kunskaper om skriftspråket & matematiklärande/indivi | 5.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 4.0poäng |
LITTERATUR Ahlberg, A (1995). Barn och matematik, Studentlitteratur ISBN 91-44-38431-9. Amborn, H & Hansson, J. Läsglädje i skolan. En bok för alla. ISBN 91-7221-045-1. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27- 64964-4. Dahlgren, G., Gustafsson, K., Mellgren, E. & Olsson, L.E. (1993) Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber utbildning ISBN 91-634-0064-2. Ekström, S., Handledning för högläsare och berättare som besöker barngrupper. En bok för alla. ISBN 91-7221-122-9. Henriksson, L. Bokpuffar Lekidéer kring bilderböcker för förskolan och lägre skolstadier. En bok för alla. ISBN 91-7221-121-0. Jörgensen, N. (1995) Barnspråk och ungdomsspråk. Studentlitteratur ISBN 91-44-46751-6; kapitel 12 Larsson, L & Nauclér (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44- 35981-0. Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2. Pramling Samuelsson, I & Mårdsjö A C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlittertur. ISBN 91-44-61951-0. Skolverket (1996) Grundskolan, Kursplaner Betygskriterier. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94.
Därutöver väljs en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare.
Videofilmer och kasssettband från Utbildningsradion.
RESURSER
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |