|
|
|
|
PÄP066 Basic Proficiencies, Team Work 15.0 ECTS credits | |
TIMEPERIOD: Q1 LANGUAGE:Swedish EXAMINER PREREQUISITES Applicants must have completed the course PÄP061. COURSE AIM The aims of the course are that students acquire knowledge of - children's development of literacy and the relation between spoken and written language - the mathematical language and development of mathematical concepts - how to encourage children's and adolescent's linguistic development and understanding of mathematics in a positive way - how to create a good learning environment - current research in the field - teamwork The students are also to acquire an attitude and approach to children's learning that - result in a natural culture of reading and writing - make the learning of mathematics part of children's everyday lives - make the children's knowledge and experience the point of departure in the teaching CONTENTS - The concept of numbers, natural numbers and the four rules of arithmetic - Linguistic development; speak, read and write - Methodological aspects that serve to stimulate the development of literacy and mathematical thinking - Current research on reading and writing - Current mathematical-didactic research - Computer based programmes that support the acquisition of reading and mathematical skills - To work in a team - Conflict solving - Conversational methodology TEACHING The course will be characterized by problem based work procedures and integration of theory and practice. EXAMINATION Written and oral presentation of an individual portfolio. Seminars. COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass. ITEMS/CREDITS | |
Team work | 1.50ECTS |
Acquisition of writing and math skills | 7.50ECTS |
Teaching practice/report | 6.00ECTS |
COURSE LITERATURE Ahlberg, A (1995). Barn och matematik, Studentlitteratur ISBN 91-44-38431-9. Amborn, H & Hansson, J. Läsglädje i skolan. En bok för alla. ISBN 91-7221-045-1. Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och kultur. ISBN 91-27- 64964-4. Dahlgren, G., Gustafsson, K., Mellgren, E. & Olsson, L.E. (1993) Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber utbildning ISBN 91-634-0064-2. Ekström, S., Handledning för högläsare och berättare som besöker barngrupper. En bok för alla. ISBN 91-7221-122-9. Henriksson, L. Bokpuffar Lekidéer kring bilderböcker för förskolan och lägre skolstadier. En bok för alla. ISBN 91-7221-121-0. Jörgensen, N. (1995) Barnspråk och ungdomsspråk. Studentlitteratur ISBN 91-44-46751-6; kapitel 12 Larsson, L & Nauclér (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44- 35981-0. Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00808-2. Pramling Samuelsson, I & Mårdsjö A C (1997). Grundläggande färdigheter och färdigheters grundläggande. Studentlittertur. ISBN 91-44-61951-0. Skolverket (1996) Grundskolan, Kursplaner Betygskriterier. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94.
Därutöver väljs en del av kurslitteraturen (ca 700 sidor) inom ramen för kursplanen, i basgruppen i samråd med undervisande lärare.
Videofilmer och kasssettband från Utbildningsradion.
|
Web Editor: Karin.Lindholm@dc.luth.se
The University | Student | Research | Search | Contact us | In Swedish |
LULEÅ UNIVERSITY OF TECHNOLOGY University Campus, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. +46 (0) 920-91 000, fax +46 (0) 920-91 399 |