Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP064 Socialpedagogik inriktning ungdomar 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Valbar kurs / åk 2, Lp 4
Skellefteå /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-04. Senast reviderad 2000-12-04.

FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP037

SYFTE/MÅL
Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig kunskaper för att kunna
vägleda, stödja och hjälpa ungdomar i deras personliga och sociala utveckling.

Efter genomgången kurs skall de studerande ha tillägnat sig:
- en orientering om socialpedagogik som utbildning, ämne och tillämpningsområde
- teoretiska kunskaper om psykologiska, socialpsykologiska, sociologiska och pedagogiska
perspektiv på psykosocial utveckling
- kunskap om socialisation och identitetsproblematik
- kunskap om aktuell lagstiftning, socialpolitiska mål och medel
- insikter om psykosociala problem som en bristfällig fritidssituation kan medföra
- en beredskap för att omsätta kunskaper i förebyggande psykosocialt arbete och behandling
- kunskap om könsrelaterade aspekter på psykosociala handikapp
- kunskap om internationella överenskommelser om och perspektiv på psykosocialt arbete
bland ungdomar
- en orientering om den aktuella forskningen beträffande ungdomars sociala förhållande

Den studerande skall också efter avslutad kurs ha:
- bearbetat egna attityder och värderingar kring avvikande beteende
- bearbeta frågor i den aktuella debatten om psykosocial problematik

INNEHÅLL
Psykosocial utveckling
Socialpedagogik, psykosocialt synsätt och arbete
Olika perspektiv på och förklaringsmodeller till negativ psykosocial utveckling
Internationella perspektiv på psykosocialt arbete
Traumatiska kriser, reaktions, och bearbetningssätt
Kriminalitet och missbruk
Attityder och värderingar kring psykosociala handikapp
Sociallagstifning och samhälleligt stöd
Psykosocialt arbete
Aktuell forskning och debatt

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier och grupparbete. Grupparbetet inriktas mot psykosocial utveckling
och socialpedagogik.

EXAMINATION
Examination sker i form av bedömningar av individuella och gruppvisa kursuppgifter och
vid litteraturseminarier samt vid enskild skriftlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Socialpedagogik/tentamen 1.0poäng
Socialpedagogik/seminarier - kursuppgifter 4.0poäng

LITTERATUR
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Lund: Liber förlag. ISBN 91-634-0729-9.
Grönwall, L & Holgersson, L (1998). 1998 års Socialtjänstlag med kommentarer.
Stensmo, C (1991). Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-33631-4.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet,
förskoleklassen och fritidshemmet (Kpo 94). ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1994). Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de
frivilliga skolformerna (Lpo 94, Lpf 94). ISBN 91-38-30246-2.
Hindberg B (1996). När omsorgen sviktar. Rädda barnen. ISBN 91-88726-39-8.
Olsson C (1998). Mobbning och våld i vardagen. Warne förlag. ISBN 91-8642457-2.
Utöver ovanstående tillkommer kurslittertur, stencilmaterial, fack- och skönlitteratur som bestäms i samråd med examinator.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Sk 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17