Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄP054 Elevens lärande 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
PPU 4-9 / åk 1, lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1998-11-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-12-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att kunna påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

SYFTE/MÅL
Den studerande
- skaffar sig kunskap om barn och ungdomars utveckling - och lärandeprocessen.
- utvecklar självinsikt och medvetenhet om sina förutsättningar och möjligheter att motivera,
leda och stödja elever i deras kunskapssökande, lärande och utveckling.
- skaffar sig grundläggande insikter och erfarenheter i grundskollärarens praktiska arbete.
- grundlägger ett reflekterande förhållningssätt till sina lärarstudier och till lärarrollen.



INNEHÅLL
. kunskapssyn, människosyn och samhällssyn, skolans värdegrund, lärarens självbild,
pedagogisk och didaktisk grundsyn
. elevers lärande och utveckling
. köns- och kulturperspektivets betydelse för lärande och utveckling
. ungdomars livsmiljö
. pedagogiska förgrundsgestalter
. informationssökning
. examensarbete




UNDERVISNING
Kursens innehåll bearbetas och tillämpas även under kursens praktikmoment som är förlagd till grundskolans mellanstadium.
Inom kursen ska det forsknings-PM som ligger till grund för examensarbetet
färdigställas och bedömas, samt den vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet påbörjas.
Formerna för undervisning är föreläsningar, seminarier och deltagarorienterat lärande.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning av praktik.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Pedagogik och ämnesdidaktik i ett historiskt persp. 1.5poäng
Ungdomars lärande och utveckling mm 2.0poäng
Kunskapssyn, människosyn och samhällssyn mm 1.5poäng
Praktik/praktikrapport 4.0poäng
Examensarbete 1.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Bergem, T (2000). Läraren i etikens motljus.
Brusling, C & Strömqvist, G (1996). Reflektioner och praktik i läraryrket. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00089-8.
Erdis, M (2000). Juridik för pedagoger. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00975-5.
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Hedin, A & Svensson, L (1997). Nycklar till kunskap. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00373-0.
Jerlang, E (red) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium.
Johansson, H (1997). Luleåmodellen.
Lendahls, B & Runesson, U (1995). Vägar till elevers lärande. ISBN 91-44-61411-X.
Rönneman, K (1998). Utvecklingsarbete - en grund för lärares lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00186-X.
Skolverket. Ständigt, Alltid - en fördjupad studie om värdegrunden. 1999:1345. ISBN 91-89313-39-9.
Skolverket. Bildning och kunskap
Skolverket. Överenskommet.
Stensmo. Pedagogisk filosofi.
Svensson, P-G & Sterrin, B (1996). Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-39851-4.
Tibelius, U & Claesson, S (2000). Skolan i centrum. Studentlitteratur. ISBN 91-44-01496-1.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för de frivilliga skolformerna, Lpf 94.
Övrig litteratur som är relevant för att belysa innehållet i kursen och nå målet med kursen väljer studenten i samråd med undervisande lärare.

REFERENSLITTERATUR
Boström, L & Wallenberg, H (1997). Inlärning på elevernas villkor - inlärningsstilar i klassrummet. Falun: Brain Books AB.
Collste, G (1996). Inledning till etiken. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00055-3.
Ellström, P et al (1996). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61751-8.
Hartman, S. Lärares kunskap.
Hård af Segerstad, H et al (1996). Vuxenpedagogik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61881-6.
Jensen, E. Hjärnbaserat lärande.
Klein, P & Saunders, B (1995). Tio steg mot en lärande organisation. Malmö: Brain Books AB.
Larsson, R. Politiska ideologier.
Liljeqvist, K (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-37391-0.
Norén, K (1996). Samtal i pedagogernas rum. Stockholm: Nielsen & Norén förlag HB.
Skolverket. Reformeringen av gymnasieskolan - en sammanfattande analys. Skolverkets rapport nr 187.
Skolverket. Hellsten, J-O & Pérez Prieto, H (1998). Gymnasieskola för alla... andra - en studie om marginalisering och utslagning i gymnasieskolan. ISBN 91-89313-09-x.
Steinberg, J (1994). Den nya inlärningen. Falköping: Ekelunds förlag. ISBN 91-7724-624-1.
Svedberg, L & Zaar, M (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. ISBN 91-634-0268-8.
Ziehe, T (1989). Kulturanalyser. Ungdom, utbildning, modernitet. Stockholm/Stehag; Symposion.
Ålund, A (1997). Multikultiungdom. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00221-1.


ÖVRIGT
RESURSER: Ped 4p, Ämnesdidaktik 1p, Praktik 4p, Examensarbete 1p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17