Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN615 Den levande skolgården 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / VT02-HT02
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-10-18 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Förskollärar-, fritidspedagog eller lärarexamen.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
- skolgårdens betydelse för barns mentala, sociala och motoriska utveckling,
- hur skolgården kan utformas som pedagogisk tillgång för hela skolans verksamhet,
- hur man kan använda skolträdgården som grund för tillämpning av ämnesintegrering,
- hur man kan sammanlänka teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter för att skapa meningsfull miljöundervisning, allt i ett didaktiskt perspektiv.


INNEHÅLL
Skolgården som inspiration för kreativt skapande. Skolträdgården som läromedel. Olika kommunikativa uttrycksformer. Utvecklingsarbete.

UNDERVISNING
Deltagarna i kursen kommer att erbjudas ett aktivt deltagande i nya kreativa arbetssätt och arbetsformer. Totalt 5 sammankomster, torsdag - fredag. Kursort - Luleå.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga och muntliga kursuppgifter samt i seminarium kring eget utvecklingsarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete 2.0poäng
Kursuppgifter 8.0poäng

LITTERATUR
Fastställs vid kursstart.

ÖVRIGT
Resurser Biologi 4p, Bild 1p, Fysik/Teknik 1p, Idrott 1p, Matematik 1p, Svenska 2p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17