|
|
|
|
PÄN615 Den levande skolgården 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fristående / VT02-HT02 / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-10-18 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV Förskollärar-, fritidspedagog eller lärarexamen. SYFTE/MÅL De studerande skall efter kursen ha kunskap om: - skolgårdens betydelse för barns mentala, sociala och motoriska utveckling, - hur skolgården kan utformas som pedagogisk tillgång för hela skolans verksamhet, - hur man kan använda skolträdgården som grund för tillämpning av ämnesintegrering, - hur man kan sammanlänka teoretiska kunskaper med praktiska färdigheter för att skapa meningsfull miljöundervisning, allt i ett didaktiskt perspektiv. INNEHÅLL Skolgården som inspiration för kreativt skapande. Skolträdgården som läromedel. Olika kommunikativa uttrycksformer. Utvecklingsarbete. UNDERVISNING Deltagarna i kursen kommer att erbjudas ett aktivt deltagande i nya kreativa arbetssätt och arbetsformer. Totalt 5 sammankomster, torsdag - fredag. Kursort - Luleå. EXAMINATION Examination sker genom skriftliga och muntliga kursuppgifter samt i seminarium kring eget utvecklingsarbete. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Utvecklingsarbete | 2.0poäng |
Kursuppgifter | 8.0poäng |
LITTERATUR Fastställs vid kursstart.
|
ÖVRIGT Resurser Biologi 4p, Bild 1p, Fysik/Teknik 1p, Idrott 1p, Matematik 1p, Svenska 2p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |