|
|
|
|
PÄN408 Utveckling, kropp och hälsa I 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Biologi NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 4-9 na/fri / Lp 2-4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-05-03 att gälla tills vidare. Reviderad 2001-11-19. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat ha genomgått PÄN400. SYFTE/MÅL Studenterna skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig: - kunskaper om hur sociala, psykologiska och biologiska faktorer påverkar individens utveckling och hälsa. -kunskaper om hur individen själv kan påverka sin livskvalitet och hälsa. - biologiska och kemiska kunskaper om processer som grund för livets uppkomst, fortbestånd och utveckling. - kunskaper om människan och hennes utveckling som biologisk varelse. - förmåga att reflektera över sin egen och barns natursyn och dess betydelse för individen, samhället och miljön. INNEHÅLL Moment 1: Organikemi, biokemi, cellbiologi, genetik, evolution, embryologi, immunologi. 7p Moment 2: Anatomi, fysiologi, biomekanik, träningslära, ergonomi, massage, utvecklingspsykologi - rörelse. 6,5p Moment 3: Nervsystemet, sinnesorganen och deras fysik (akustik och optik), etologi. 6,5p Moment 4 och 5 ingår i Utveckling, kropp och hälsa II Moment 4: Hälsosyn, hälsolära, kostlära, livsstil, SANT, sex- och samlevnad, specialpedagogik, kristeori. 6p Moment 5: Idrottsmedicin, HLR, ABC - första hjälpen, sjukdomslära, stress, mental träning, avslappning. 2p UNDERVISNING Undervisningen leds av lärarlagarbete där flera lärare kan närvara vid visst undervisningsmoment. Kursen tillämpar i vissa moment (moment 4) problembaserat lärande. Studenterna skall i PBL kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursns mål och innehåll genom egen undervisning i elevgrupper. I studierna ingår: - litteraturseminarier - övergripande föreläsningar för att klargöra teoretiska samband - laborationer och praktiska moment Studierna är IT-baserade. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig, muntlig och praktisk tentamen, individuellt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid laborationer, praktiska moment, litteraturseminarier och redovisningar. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Tentamen | 5.0poäng |
Tentamen | 5.0poäng |
Litteraturseminarier | 2.0poäng |
Litteraturseminarier | 3.0poäng |
Praktik (mom 1-3) | 3.0poäng |
Praktisk examination (mom 1-3) | 2.0poäng |
LITTERATUR Adler, B & Holmgren, H (2000). Neuropedaogik: om komplicerat lärande. Lund: Studentlitteratur. Campbell, N A (1996). Biology. Benjamin/Cummings Sci. Publ. ISBN 0-08053-1967-3. Ekblom, B & Nilsson, J (2000). Aktivt liv. Farsta: SISU. ISBN 91-88940-81-0. Hanneford, C (1997). Lär med hela kroppen. Jönköping: Brain Books. Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi: från foster till vuxen. Stockholm: Natur och kultur. Martini, F.H (2001). Fundamentals of anatomy and physiology. Applications manual. New Jersey: Prentice Hall. McKee, T & McKee, J R. Biochemistry. McGraw Hill. Winhed, R. Anatomi och rörelselära inom idrotten. Utdelad seminarielitteratur. Ytterligare litteratur bestämmes i samråd med examinator.
|
ÖVRIGT RESURSER: Id 10p, Fy 3p, Ke 5p, Bi 9p, Ped 3p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |