Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN408 Utveckling, kropp och hälsa I 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Biologi

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr 4-9 na/fri / Lp 2-4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-05-03 att gälla tills vidare. Reviderad 2001-11-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat ha genomgått PÄN400.

SYFTE/MÅL
Studenterna skall efter genomgången kurs ha tillägnat sig:
- kunskaper om hur sociala, psykologiska och biologiska faktorer påverkar individens utveckling och hälsa.
-kunskaper om hur individen själv kan påverka sin livskvalitet och hälsa.
- biologiska och kemiska kunskaper om processer som grund för livets uppkomst, fortbestånd och utveckling.
- kunskaper om människan och hennes utveckling som biologisk varelse.
- förmåga att reflektera över sin egen och barns natursyn och dess betydelse för individen, samhället och miljön.

INNEHÅLL
Moment 1: Organikemi, biokemi, cellbiologi, genetik, evolution, embryologi, immunologi. 7p
Moment 2: Anatomi, fysiologi, biomekanik, träningslära, ergonomi, massage, utvecklingspsykologi - rörelse. 6,5p
Moment 3: Nervsystemet, sinnesorganen och deras fysik (akustik och optik), etologi. 6,5p
Moment 4 och 5 ingår i Utveckling, kropp och hälsa II
Moment 4: Hälsosyn, hälsolära, kostlära, livsstil, SANT, sex- och samlevnad, specialpedagogik, kristeori. 6p
Moment 5: Idrottsmedicin, HLR, ABC - första hjälpen, sjukdomslära, stress, mental träning, avslappning. 2p

UNDERVISNING
Undervisningen leds av lärarlagarbete där flera lärare kan närvara vid visst undervisningsmoment. Kursen tillämpar i vissa moment (moment 4) problembaserat lärande. Studenterna skall i PBL kontinuerligt planera, genomföra och utvärdera kursns mål och innehåll genom egen undervisning i elevgrupper.
I studierna ingår:
- litteraturseminarier
- övergripande föreläsningar för att klargöra teoretiska samband
- laborationer och praktiska moment
Studierna är IT-baserade.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig, muntlig och praktisk tentamen, individuellt och i grupp. Obligatorisk närvaro vid laborationer, praktiska moment, litteraturseminarier och redovisningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Tentamen 5.0poäng
Tentamen 5.0poäng
Litteraturseminarier 2.0poäng
Litteraturseminarier 3.0poäng
Praktik (mom 1-3) 3.0poäng
Praktisk examination (mom 1-3) 2.0poäng

LITTERATUR
Adler, B & Holmgren, H (2000). Neuropedaogik: om komplicerat lärande. Lund: Studentlitteratur.
Campbell, N A (1996). Biology. Benjamin/Cummings Sci. Publ. ISBN 0-08053-1967-3.
Ekblom, B & Nilsson, J (2000). Aktivt liv. Farsta: SISU. ISBN 91-88940-81-0.
Hanneford, C (1997). Lär med hela kroppen. Jönköping: Brain Books.
Hwang, P & Nilsson, B (1996). Utvecklingspsykologi: från foster till vuxen. Stockholm: Natur och kultur.
Martini, F.H (2001). Fundamentals of anatomy and physiology. Applications manual. New Jersey: Prentice Hall.
McKee, T & McKee, J R. Biochemistry. McGraw Hill.
Winhed, R. Anatomi och rörelselära inom idrotten.
Utdelad seminarielitteratur.
Ytterligare litteratur bestämmes i samråd med examinator.


ÖVRIGT
RESURSER: Id 10p, Fy 3p, Ke 5p, Bi 9p, Ped 3p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17