Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN049 Naturvetenskap Teknik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Teknik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Gr Gl LKF / Lp 1, 2
Fristående /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-03 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

SYFTE/MÅL
Kursdeltagarna skall efter avslutad kurs ha grundläggande kunskaper om:
- teknik och teknikens särart, både som mänsklig aktivitet och som skolämne,
- teknikens relation till andra kunskapsområden och till det gamla och det moderna samhället,
- teknikens roll i historiska skeenden,
- några teknikområden som lämpar sig för grundskolans undervisning,
- problemidentifiering, praktisk problemlösning, konstruktion och värdering,
- didaktiska metoder och möjligheter med utgångspunkt från bland annat genus, etik, miljö och globala perspektiv.
De skall även vara förtrogna med:
- att med nationella och lokala styrdokument som underlag göra medvetna didaktiska val,
- säkerhetsaspekter i praktisk teknikundervisning.

INNEHÅLL
Teknikens identitet med utgångspunkt från historiska skeenden och teoribildning kring tekniken som företeelse, även som relationen till andra kunskapsområden. Människa natur och samhälle. Teknisk problemlösning inom områden som mekanismer, konstruktion och material, elektricitet, kommunikation, broar och stadsplanering , energi. Komponent - systemperspektiv. Teoretiska och praktiska moment integreras, problemidentifiering, konstruktion och värdering ingår. Teknikämnet i skolan och val av didaktiska metoder med hänsyn till bland annat genus-, miljö- och etiska perspektiv.

UNDERVISNING
Kursdeltagarnas eget prövande, konstruerande och problemlösande arbete kombineras med andra undervisningsformer som föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, diskussioner samt fältstudier som en del i studentens didaktiska utveckling.

EXAMINATION

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Teknikområden/kursuppgifter 3.0poäng
Teknikutveckling/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
Ginner T & Mattson G (red.) Teknik i skolan (1996). Studentlitteratur. ISBN 91-44-48201-9.
Sundin, Bosse. Den kupade handen (1991). Carlssons förlag. ISBN 91-77984439.
Styrdokument
Läromedel från grundskolan som väljs i samråd med undervisande lärare.


ÖVRIGT
Resurser Teknik 5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17