Institutionen för lärarutbildning

PÄN047 Matematikdidaktik 5.0 poäng

Didaktik

valbar / Lp 1:1

Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-11-22 att gälla tills vidare.

Kurserna MAM084, MAM083, MAM116.

De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig:
- kunskap om vikten av problemlösning som ett medel för att utveckla begreppskunskaper både för sin egen och för sina elevers skull,
- fördjupade kunskaper om hur matematiska problem kan presenteras och hur detta påverkar elevers lärande.

Konstruktivism i matematikundervisningen, matematik i ett kulturellt och socialt perspektiv, skillnader och likheter mellan matematik och naturvetenskap och hur detta visar sig i lärarens och elevernas klassrumsverksamhet, konstruktion av matematiska uppgifter och problemlösningsstrategier. Betydelsen av variation både av innehåll och arbetsform samt att ha en grund att variera från, laborativa inslag i matematik, matematik som redskap för förståelse i andra ämnen, språket i matematik och matematik som språk, för och nackdelar med konkreta materiel i matematikundervisningen.

Föreläsningar, lektioner, grupparbeten.

Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.

Kursuppgifter 5.0poäng

Engström A (1998). Matematik och reflektion. Studentlitteratur ISBN 91-4400332-3.
Anderberg B (1990). Problem att fundera över. Bengt Anderberg läromedel. ISBN 91-970563-5-9.
Ytterligare litteratur väljs vid kursstarten i samråd med examinator.

Resurser Ma 5p.