Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN046 Problemlösning i matematik och fysik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
valbar / Lp 3
/
/

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik- och ämnesdidaktik 1999-10-25 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna PÄN024 och PÄN025 eller MAM084, MAM 083 och MTF302.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
- förtjänster och svårigheter vid problemlösning,
- hur man formulerar problemställningar som med ett konstruktivistiskt tankesätt utvecklar elevernas kunskaper,
- några vanliga strategier vid problemlösning.


INNEHÅLL
Matematiska och fysikaliska lösningsmetoder.
Empirism- konstruktivism.
Olika tillvägagångssätt för att lösa matematiska och fysikaliska problemställningar.
Matematiska modeller.


UNDERVISNING
Föreläsningar, övningar, gruppbarbeten.


EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Tentamen 2.0poäng
Kursuppgifter 3.0poäng

LITTERATUR
Giancoli D C (1998). Physics Principles with Applications. Prentice Hall. ISBN 0-13-611971-9.
Andersson B. Grundskolans Naturkunskap Centraltryckeriet i Borås. ISBN 91-47-03118-2.
Stencilmaterial (matematik).
REFERENSLITTERATUR
Anvisas under kursen.


ÖVRIGT
Resurser Ma 2,5 p, Fy 2,5p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17