|
|
|
|
PÄN044 Matematisk didaktik och analys 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Matematik/Tillämpad matematik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Gr 1-7 MaNa / Åk4, Lp1:2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1999-10-12 att gälla tills vidare. FÖRKUNSKAPSKRAV PÄN025, PÄN036, PÄP045. SYFTE/MÅL De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om: - konkretisering av händelser och situationer med diagram och enkla funktioner och dess didaktiska relevans. - några härledningar av areor och volymer med hjälp av integralkalkyl samt konkreta förklaringsmodeller för olika area- och volymsberäkningar i grundskolan. - matematikens betydelse för naturvetenskap, samhälle och problemlösning. - olika problemlösningsstrategier. INNEHÅLL Grundläggande integral och differentialkalkyl i samband med area och volymberäkningar och max- och minimeringsproblem. Kedjeregelns användning vid problemlösning innehållande tid. Polya´s problemlösningsmodell. Problemlösning och lärande enligt konstruktivistisk teori. Binomialsatsen, kombinatorik, mängdlära. UNDERVISNING Undervisningen sker delvis problembaserat och kompletteras med föreläsningar, lektioner, litteraturseminarier. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Matematik/kursuppgifter | 2.0poäng |
Matematik/tentamen | 3.0poäng |
LITTERATUR Anderberg B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg Läromedel. ISBN 91-970563-6-7. Engström A et al. (1998). Matematik och reflektion. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00332-3. Nämnaren Tema. Matematik, ett kommunikationsämne. (1996) Kompendiet Göteborg. ISBN 91-88450-06-6.
Nämnaren Tema. Algebra för alla. (1997). Kompendiet Göteborg. ISBN 91-88450-08-2.
|
ÖVRIGT Resurser Ma5p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |