Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄN007 Förskolan i natur och närsamhälle 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fl / åk2,lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-10.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna KSP046, PÄP044.

SYFTE/MÅL
Efter kursen skall de studerande ha kunskaper om:
á naturvetenskapens grunder och vardagsteknik
á närsamhällets natur och miljö
á människan i ekosystemet
á smittrisker, hälsa och livskvalitet
á pedagogisk planering där barns omvärldsuppfattning är utgångspunkt


INNEHÅLL
Artkännedom, biotopstudier även vintertid, miljöfostran, jord och skogsbruk, skolträdgård, barns hälsa.
Materiens former. Experiment med luft, vatten, elektricitet, magnetism, värme. Teknik och konstruktionsövningar.
Kemiska experiment och vardagskemi. Miljökemi.
Naturfenomen, klimat och geologi. Närsamhälle och näringsliv.
Barn och trafik.
Datorn i samhället, multimedia.
Planering och genomförande av naturstudier i förskolan.

UNDERVISNING
Föreläsningar, laborationer, seminarier. Studiebesök samt praktiska övningar i Teknikens hus. Praktik inom förskoleverksamhet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Kursuppgift (varav datorn i samh, multimediaprod 2p) 6.0poäng
Praktik/praktikrapportering 4.0poäng
Bi, Fy, Ge, Ke/tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren.
Doverborg, E m fl (1991). Temaarbete. Lärarens metodik och barnens förståelse. Utbildningsförlaget.
Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Liber.
Elvers I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0.
Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund.
Jakobsson-Åhl, G Vardagslivets kemi. Kompendium, Institutionen pedagogik och ämnesdidaktik.
Johansson, S (red) (1981, 1982). Runt i naturen del 1. Utbildningsradion
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del I och II. Norrlands skolkonsult.
Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion.
Lpfö98, Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31412-6.
Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31413-4.
Wennström, K M (1999) Kompetens och kvalitet i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00941-0.
REFERENSLITTERATUR
Fischer, U & Madsen, B (1984). Titta här! En bok om barns uppmärksamhet. Liber.
Lindkvist, G (1989). Från fakta till fantasi. Om temaarbete utifrån skapande ämnen och lek. Studentlitteratur.
Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Fy/Tk 2p, Ge 2p, Ke 2p, Met 3p, Pr 3p.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17