|
|
|
|
PÄN007 Förskolan i natur och närsamhälle 15.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Didaktik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fl / åk2,lp 1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2000-02-10. FÖRKUNSKAPSKRAV Kurserna KSP046, PÄP044. SYFTE/MÅL Efter kursen skall de studerande ha kunskaper om: á naturvetenskapens grunder och vardagsteknik á närsamhällets natur och miljö á människan i ekosystemet á smittrisker, hälsa och livskvalitet á pedagogisk planering där barns omvärldsuppfattning är utgångspunkt INNEHÅLL Artkännedom, biotopstudier även vintertid, miljöfostran, jord och skogsbruk, skolträdgård, barns hälsa. Materiens former. Experiment med luft, vatten, elektricitet, magnetism, värme. Teknik och konstruktionsövningar. Kemiska experiment och vardagskemi. Miljökemi. Naturfenomen, klimat och geologi. Närsamhälle och näringsliv. Barn och trafik. Datorn i samhället, multimedia. Planering och genomförande av naturstudier i förskolan. UNDERVISNING Föreläsningar, laborationer, seminarier. Studiebesök samt praktiska övningar i Teknikens hus. Praktik inom förskoleverksamhet. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Kursuppgift (varav datorn i samh, multimediaprod 2p) | 6.0poäng |
Praktik/praktikrapportering | 4.0poäng |
Bi, Fy, Ge, Ke/tentamen | 5.0poäng |
LITTERATUR Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövård. Hallgren och Fallgren. Doverborg, E m fl (1991). Temaarbete. Lärarens metodik och barnens förståelse. Utbildningsförlaget. Doverborg, E & Pramling, I (1995). Mångfaldens pedagogiska möjligheter. Liber. Elvers I (1996). Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961321-0. Hubendick, B (1989). Vi på vår jord. Gidlund. Jakobsson-Åhl, G Vardagslivets kemi. Kompendium, Institutionen pedagogik och ämnesdidaktik. Johansson, S (red) (1981, 1982). Runt i naturen del 1. Utbildningsradion Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del I och II. Norrlands skolkonsult. Stephansson, O m fl. Jord, berg, luft, vatten. Utbildningsradion. Lpfö98, Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31412-6. Lpo94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31413-4. Wennström, K M (1999) Kompetens och kvalitet i förskolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00941-0. REFERENSLITTERATUR Fischer, U & Madsen, B (1984). Titta här! En bok om barns uppmärksamhet. Liber. Lindkvist, G (1989). Från fakta till fantasi. Om temaarbete utifrån skapande ämnen och lek. Studentlitteratur. Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur.
|
ÖVRIGT RESURSER: Bi 3p, Fy/Tk 2p, Ge 2p, Ke 2p, Met 3p, Pr 3p. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |