Institutionen för lärarutbildning

PÄL609 Friluftsliv för kvinnor 10.0 poäng

Didaktik

Fristående / Lp 1-4

Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-11 att gälla tills vidare.

Grundläggande behörighet. Förtur för sökande med lärar- fritidspedagog- eller förskollärarexamen.

De studerande skall efter kursen ha kunskap om:
- friluftslivets möjligheter under årets olika årstider
- friluftslivets möjligheter att utveckla den studerandes självförtroende och berika det personliga kunnandet utifrån individens egna villkor.
- hur man kan använda sina fördjupade kunskaper för att utveckla friluftslivet i sin professionella verksamhet och i sitt närområde; ur ett didaktiskt perspektiv.
- friluftslivets betydelse för varje individ oavsett ålder och kön, så att den studerande kan anpassa sin undervisning med hänsyn till Lpo-94 och Lpfö 98:s direktiv angående friluftsliv.
- hur undervisningen kan skapa samarbete, tillit och glädje i friluftslivet.

Friluftslivet ur ett historiskt perspektiv. Friluftslivet ur ett genusperspektiv. Friluftsaktiviteter som bedrivs utomhus under barmarks/vinterperioden. Praktisk tillämpning av friluftsliv på barmark, is, snö och vatten. Säkerhetsfrågor och riskmoment. Utbildning i HLR, livräddning och första hjälpen.Friluftsmetodik med betoning på ett variationsrikt arbetssätt för att nå så många som möjligt oavsett ålder och kön. Läroplanernas krav på undervisning om friluftsliv och friluftslivets didaktik.

Föreläsningar, lektioner, exkursioner. Undervisningen sker i närområdet men vid vissa moment förläggas i fjällterräng. Det senare kan medföra extra kostnader för studenterna.

Examination sker genom praktisk/skriftlig examinationsuppgift samt skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.

Tentamen 3.0poäng
Examinationsuppgift 7.0poäng

Brugge B, Glanz M, Sandell K (1999) Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Liber. Stockholm. ISBN 91-47-04946-4.

Resurser
Idrott 10p