Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄL608 Skapande keramik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Keramik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fristående / Lp 3-4
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-12-16. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-01-27.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Påbörjad eller genomförd förskollärar-, fritidspedagog- eller grundskollärarutbildning

SYFTE/MÅL
Den studerande skall efter genomgången kurs
- ha grundläggande kunskaper om keramisk form och funktion
- ha grundläggande kunskaper om såväl nytto- som konstnärliga metoder och material
- kunna använda keramik i pedagogiska sammanhang


INNEHÅLL
Keramiskt bildtänkande, realistisk - suggestiv form. Keramikens historia. Verktyg, leror, glasyrer. Modellera, skulptera, tumma, dreja, kavla, ringla, bränna, glasera. Bildspel. Utställningsteknik. Keramik med barn och ungdom.



UNDERVISNING
Undervisning kvällstid och veckoslut, i praktisk och teoretisk form. Keramik med barn och ungdom sker på självstudietid.

EXAMINATION
Utställning av grupp- och individuella arbeten. Redovisning av genomfört keramikprojekt med barn.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Keramik 5.0poäng

LITTERATUR
Wallner, L. (1993) Keramik från början. ICA-förlaget AB. ISBN 91-534-1509-4
Referenslitt: Aktuella tidskrifter och böcker om konst och formgivning.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17