Institutionen för lärarutbildning

PÄL604 Hantverk och design 5.0 poäng

Didaktik

Fristående / Lp 3-4

Kursplanen är fastställd av Institutionen för lärarutbildning 2000-02-04. Senast reviderad 2001-01-03.

Grundläggande behörighet.

De studerande skall efter kursen ha kunskap om processer, tekniker och möjligheter i slöjdens material och manuella förutsättningar. De skall vidare utveckla sin egen formkänsla och uttryck i trä samt därtill kompletterande material. genom hantverklig erfarenhet tillägna sig färdighet i och bättre förståelse för praktiskt kunnande.

Arbetets filosofi. Praktiska hantverkets utveckling och betydelse. Slöjd som kunskapsämne och dynakiken i skapande aktivitet. Förlagor kontra eget gestaltande. Konstruktion och funktion.Verktygshantering och teknikskolning. Materialkännedom och hantering. Skapandemiljöns betydelse för kreativitet. Omsättning av egen ide´och tanke till konkret avläsbart resultat. Genomförande, analys och utveckling.

En lansering av manuellt kunnande, som utformas i samarbete med deltagarna. Den studerandes egen erfarenhet är betydelsefull för uppläggningen av innehållet i de individuella studierna. Kursen har karaktären av laborativa studier, med tyngdpunkten lagd på praktiskt arbete. De praktiska studierna kompletteras med föreläsningar, litteraturstudier och kortare skriftliga redovisningar, alt. produktion, som inlämnas under kursens gång. Ämnets karaktär förutsätter ett aktivt deltagande vid lektionerna.

Kunskaper och färdigheter utvärderas genom skriftliga och praktiska uppgifter, enskilt eller i grupp. Examination ingår som en del av undervisningen. Vid kursens slut görs en bedömmning, detta genom en utställning där den studerande får presentera sin egen utveckling vad gäller känsla för färg, form, praktiska färdigheter och från litteraturstudium.

Litteraturseminarier, produktredovisning 5.0poäng

Tempte, Thomas (1997) Lilla arbetets ära. Carlssons förlag.

Referenslitteratur:
Sparke, Penny (1999). Design 1900-talets pionjärer. Bonniers

Stensman, Mailis (2000). Olle Andersson Formgivare. Arena förlag.
Seymour, John (1995). De gamla hantverken. Bonniers förlag.
Grenander Nyberg, Gertrud (1995) Svensk slöjdhistoria. Lt. förlag.