Institutionen för lärarutbildning

PÄL011 Rörelse och hälsa II 5.0 poäng

Idrott

Valbar / Lp 1, 3

Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1999-02-11. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-12-18.

Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP046 eller PÄL005, PÄP044

Kursens mål är att de studerande ska få kunskap i
- idrotts/rörelse ämnets olika moment enligt Lpo 94 och Lpfö 98 samt en personlig och metodisk färdighet i de olika momenten.
- uteaktiviteter vintertid
- ett reflekterande arbetssätt som ger dem möjligheter att utifrån respektive program bearbeta sina attityder till idrottsämnet i skolan och på fritiden samt till rörelse-aktiviteterna i förskolan.
- hur idrottsämnet och rörelseaktiviteterna kan samverka med övriga ämnen i alla åldersgrupper
- idrottsämnets möjligheter att arbeta individ och gruppstärkande
- olika sätt att bedriva hälsoundervisning

Under kursen får de studerande lära sig lekar, rytm, danser och olika idrotts-/rörelse-
aktiviteter som används i grundskolan, på fritiden och i förskolan. De studerande bekostar själva en sammanhängande vecka i fjällterräng, ett inslag i den vinterutbildning, som genomförs.
Stor vikt lägges vid en undervisning som är variationsrik och som skapar rörelseglädje.
De studerande ska lära sig att göra ett medvetet val av stoff och arbetssätt utifrån Lpo 94 och Lpfö 98, elevernas ålder, kön och individuella förutsättningar.
Kursen belyser skillnader mellan ämnet idrott och hälsa i skolan och idrottsrörelsen i samhället.

Undervisningen är huvudsakligen praktisk-konkret med inslag av reflektioner, diskussioner och teorigenomgångar. Vissa moment behandlas i föreläsningsform. Obligatorisk närvaro.

Bedömning av utförda uppgifter, skriftliga såväl som praktiska, individuellt och i grupp.

Idrott 5.0poäng

Gemensam litteratur för alla programmen:
Ekblom & NIlsson (2000). Aktivt liv, vetenskap & praktik. ISBN 91-88940-81-0. (valda kapitel)
Litteratur endast för det egna programmet:
Gr: Nordlund, A (1998). Lek idrott hälsa del 1 och 2. Stockholm: Utbildningsförlaget
Fl: Granberg (1995). Småbarns rytmik, lek och rörelse til musik. ISBN 91-634-0897-x.
Granberg (2000). Småbarns utevistelse. ISBN 47-04960-x.
Fp: Nielsen, H (1992). Öva-Leka-Lära Motorisk träning för alla. Stockholm: Norstedts
Kopierat material
Övrig litteratur bestämmes i samråd med studenterna.