|
|
|
|
PÄL007 Kulturmöten- fritid, samhälle 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Kulturvetenskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Fp / T3, Lp1 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1998-05-06. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-12-18. FÖRKUNSKAPSKRAV Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP 046 eller PÄL005, PÄP 044. SYFTE/MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig: - kunskap om kulturbegrepp och kulturyttringar samt utvecklat medvetenhet om egna värderingar och attityder - kunskap om kulturella identitetens betydelse. - kunskap om den kulturens betydelse för personlig utveckling, individuella upplevelser, socialisation och mänsklig samvaro - kunskap om slöjden som kulturbärare i undervisning och samhälle - kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan och om etniska gruppers och minoriteters situation - grundläggande kunskap om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation INNEHÅLL Populärkulturens/massmediernas och informationsteknikens inflytande på barns- och ungdomars liv och utveckling Litteratur för barn och ungdomar Fritidsaktiviteter och dess betydelse för att främja barns- och ungdomars socialisation Internationella såväl som svenska traditionella danser och lekar Historisk översikt, fördjupning, utveckling och förnyelse av slöjd som metod att integrera praktiska färdigheter för större självtillit i kommande yrkesverksamhet Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk Svensk invandrar- och flyktingpolitik Kulturprojekt bland barn och ungdomar i ett mångkulturellt samhälle. Datorn i samhället Multimediaproduktion Granskning av program UNDERVISNING Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och fältstudier
| |
Fritid, samhälle | 6.0poäng |
Kulturmöten | 4.0poäng |
LITTERATUR Johansson, H & Jernström, E (1997). Kulturen som språngbräda. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61871-9. Jönson, I m.fl. (1993). Skola-fritid-framtid. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421. Kåreland, L (1994). Möte med barnboken. Stockholm: Natur o Kultur. Ljunggren, L & Marx, M (1994). Dina rötter och mina rötter. Rädda barnen. Falun: Scandbook. ISBN 91-972164-3-7. Skolverket (1999). Att undervisa elever med svenska som andraspråk. ISBN 91-89313-10-0. Skolverket (1999). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. Liber. ISBN 91-89313-52-6. Skolverket (2000). Allmänna råd med kommentarer för öppen fritidsverksamhet. Liber. ISBN 91-89313-55-0. Utbildningsdepartementet. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. ISBN 91-38-31413-4. Aktuella artiklar och uppsatser. Skönlitteratur. Kompendium i slöjd. Övrig litteratur beslutas i samråd med examinator.
|
ÖVRIGT So 2p, Sv 1p, Sv2 2p, Slöjd 2p, Rör 1p, Met 2p |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |