Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄL007 Kulturmöten- fritid, samhälle 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kulturvetenskap

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Fp / T3, Lp1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1998-05-06. Reviderad av Institutionen för lärarutbildning 2000-12-18.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna KSP 046 eller PÄL005, PÄP 044.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha tillägnat sig:
- kunskap om kulturbegrepp och kulturyttringar samt utvecklat medvetenhet om egna värderingar och attityder
- kunskap om kulturella identitetens betydelse.
- kunskap om den kulturens betydelse för personlig utveckling, individuella upplevelser, socialisation och mänsklig samvaro
- kunskap om slöjden som kulturbärare i undervisning och samhälle
- kunskap om den kulturella mångfalden inom den svenska skolan och om etniska gruppers och minoriteters situation
- grundläggande kunskap om andraspråksinlärning och invandrarbarnens skolsituation

INNEHÅLL
Populärkulturens/massmediernas och informationsteknikens inflytande på barns- och
ungdomars liv och utveckling
Litteratur för barn och ungdomar
Fritidsaktiviteter och dess betydelse för att främja barns- och ungdomars socialisation
Internationella såväl som svenska traditionella danser och lekar
Historisk översikt, fördjupning, utveckling och förnyelse av slöjd som metod att integrera praktiska färdigheter för större självtillit i kommande yrkesverksamhet
Invandrarkunskap, tvåspråkighet, svenska som andraspråk
Svensk invandrar- och flyktingpolitik
Kulturprojekt bland barn och ungdomar i ett mångkulturellt samhälle.
Datorn i samhället
Multimediaproduktion
Granskning av program

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, seminarier, grupparbeten och fältstudier



EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.


KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Fritid, samhälle 6.0poäng
Kulturmöten 4.0poäng

LITTERATUR
Johansson, H & Jernström, E (1997). Kulturen som språngbräda. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61871-9.
Jönson, I m.fl. (1993). Skola-fritid-framtid. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-38421.
Kåreland, L (1994). Möte med barnboken. Stockholm: Natur o Kultur.
Ljunggren, L & Marx, M (1994). Dina rötter och mina rötter. Rädda barnen. Falun: Scandbook. ISBN 91-972164-3-7.
Skolverket (1999). Att undervisa elever med svenska som andraspråk. ISBN 91-89313-10-0.
Skolverket (1999). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. Liber. ISBN 91-89313-52-6.
Skolverket (2000). Allmänna råd med kommentarer för öppen fritidsverksamhet. Liber. ISBN 91-89313-55-0.
Utbildningsdepartementet. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. ISBN 91-38-31413-4.
Aktuella artiklar och uppsatser.
Skönlitteratur.
Kompendium i slöjd.
Övrig litteratur beslutas i samråd med examinator.


ÖVRIGT
So 2p, Sv 1p, Sv2 2p, Slöjd 2p, Rör 1p, Met 2p

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17