Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

PÄL002 Drama 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Drama-teater-film

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
valbar / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och
Språk 1995-03-08 och reviderad 1996-03-22.


FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL

Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap om:
- drama som konstnärlig och pedagogisk metod
- metoder i arbetet med drama i barngrupp
- teater och dockteater för och med barn
- fantasins betydelse för skapande arbete
- ledarrollen



INNEHÅLL
Kursen behandlar drama både ur konstnärligt och pedagogiskt perspektiv.
Tyngdpunkten ligger på dramaarbete för och med barn.


UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av lektioner, grupparbeten och litteraturseminarier. Ett studiebesök görs i anslutning till en föreställning på en teater, om tillfälle erbjudes. Obligatorisk närvaro gäller för hela kursen.

EXAMINATION
Individuell bedömning av genomförda gruppuppgifter, kursuppgift och litteraturseminarium.
Kursuppgiften är att för en definierad målgrupp planera, genomföra och utvärdera en föreställning i dramatisk form.

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Drama 5.0poäng

LITTERATUR
Hägglund, K (1993) På spaning efter den lek som flytt
Stockholm: Högsk. för lärarut.
Fredin, K (1993) Dramabok, Stockholm: Liber Utbildning
Gate,H (1990) Spela teater - från idé till föreställning

Stockholm: Bonnier Junior
Henriksson, L (1992) Lära i lek och drama, Stockholm: Natur o Kultur
Warren, K (1993) Hooked on drama, Sydney: Macquarie Universitetet
Videofilmer
Valfri litteratur om ca 300 sidor.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17