Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUPL01 Baskurs: lärande och kunskap 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Arena lärande / Lp 1-2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-06-20 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-09-26.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Arenans innehåll definieras av kunskap om lärandeprocesser för individer, grupper och organisationer i olika miljöer och sammanhang. Kännetecknande för arenan är att studenternas grundutbildning utgör en integrerad del i den process där ny kunskap bildas.

Baskursens övergripande syfte är att vägledda kursdeltagarna till självständig kunskapsinhämtning och värdering av kunskap men också till samarbete och samlärande i grupp. Vidare är kursens syfte att studera och förstå betydelsen av kunskapsutveckling inom utbildning och arbetsliv. Kursdeltagarna förväntas att välja sin framtida utbildningsväg under baskursen.

Lärandeprocesser och lärandesituationer, 10 poäng
under detta moment studerar kursdeltagarna olika yrken/lärandesituationer som högskoleutbildning kan tänkas leda till, genom att arbeta projektinriktat och använda sig av skapande arbetssätt.

Vad är kunskap?, 10 poäng
Under detta moment studeras närmare kunskap och vetande i ett brett perspektiv.

INNEHÅLL
Lärandeprocesser och lärandesituationer, 10 poäng
Teorier om lärande
Teorier om människan
Samhällsperspektiv på kompetens
Individuellt perspektiv på kompetens
Yrkesroller i förändring
Genusperspektiv i utbildning och arbetsliv

Vad är kunskap?, 10 poäng
Kunskapsbegrepp
Kunskapssökning, kunskapsförmedling och kunskapsförståelse
Kunskapssyn
Organisationsformer
Kommunikation - teknik och mänsklig
Grupprocesser
Vetenskapsteori och förskningsmetodik
Utvärderingsmetoder

UNDERVISNING
Varje kursmoment planeras med utgångspunkt från ramarna i samråd med studenterna som aktivt deltar i planering, genomförande och utvärdering av sin egen utbildning.

Tonvikten ligger på problemorienterade och projektbaserade arbetsformer. Övningar, seminarier och föreläsningar förekommer. Stor vikt läggs vid självständighet och eget ansvarstagande i lärandet.

EXAMINATION
Muntliga och skriftliga presentationer indivisuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Vad är kunskap? 10.0poäng
Lärandeprocesser och lärandesituationer 10.0poäng

LITTERATUR
Senge, P (1995). Den femte disciplinen: den lärande organisationens konst. Stockholm: Nerenius & Santérus. ISBN 91-88384-15-2.
Stensaasen, S & Sletta, O (1997). Grupprocesser, om inlärning och samarbete i grupper. Stockholm: Universitetsförlaget. ISBN 91-88584-26-7.
Strid, L (2000). Nya talarens bok: handledning i muntlig framställning. Örebro: Elless böcker. ISBN 91-6309577.
Säljö, R (2000). Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma. ISBN 91-518-3728-5.
Thurén, T (1996). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa.
Ytterligare litteratur tillkommer i samråd mellan studenter och lärare.

ÖVRIGT
Examensval med utarb.
Individuell studieplan
Svenska
Presentation i tal och skrift, kreativt arbete
Projektorienterad, deltagarstyrd utbildning
Handledning
Forskargrupper inom Luleå tekniska universitet

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17