|
|
|
|
LUPL01 Baskurs: lärande och kunskap 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Arena lärande / Lp 1-2 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-06-20 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-09-26. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Arenans innehåll definieras av kunskap om lärandeprocesser för individer, grupper och organisationer i olika miljöer och sammanhang. Kännetecknande för arenan är att studenternas grundutbildning utgör en integrerad del i den process där ny kunskap bildas.
Baskursens övergripande syfte är att vägledda kursdeltagarna till självständig kunskapsinhämtning och värdering av kunskap men också till samarbete och samlärande i grupp. Vidare är kursens syfte att studera och förstå betydelsen av kunskapsutveckling inom utbildning och arbetsliv. Kursdeltagarna förväntas att välja sin framtida utbildningsväg under baskursen.
Lärandeprocesser och lärandesituationer, 10 poäng
Vad är kunskap?, 10 poäng
Vad är kunskap?, 10 poäng
Tonvikten ligger på problemorienterade och projektbaserade arbetsformer. Övningar, seminarier och föreläsningar förekommer. Stor vikt läggs vid självständighet och eget ansvarstagande i lärandet.
| |
Vad är kunskap? | 10.0poäng |
Lärandeprocesser och lärandesituationer | 10.0poäng |
LITTERATUR Senge, P (1995). Den femte disciplinen: den lärande organisationens konst. Stockholm: Nerenius & Santérus. ISBN 91-88384-15-2. Stensaasen, S & Sletta, O (1997). Grupprocesser, om inlärning och samarbete i grupper. Stockholm: Universitetsförlaget. ISBN 91-88584-26-7. Strid, L (2000). Nya talarens bok: handledning i muntlig framställning. Örebro: Elless böcker. ISBN 91-6309577. Säljö, R (2000). Lärande i praktiken - ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Prisma. ISBN 91-518-3728-5. Thurén, T (1996). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Runa. Ytterligare litteratur tillkommer i samråd mellan studenter och lärare.
|
ÖVRIGT Examensval med utarb. Individuell studieplan Svenska Presentation i tal och skrift, kreativt arbete Projektorienterad, deltagarstyrd utbildning Handledning Forskargrupper inom Luleå tekniska universitet |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |