Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUI063 Geometri och matematikens historia 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Inriktning: / Lp 4
Matematik för /
tidigare år /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-06-13 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt första allmänna utbildningsområdet 20 poäng.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om
- plangeometrins axiomatiska och deduktiva uppbyggnad
- bevisföring och logisk argumentation
- matematikens historiska utveckling

De skall vidare ha tillägnat sig insikter i
- betydelsen av att geometrin inom grundskolan förklaras med såväl praktiska som teoretiska förklaringsmodeller
- fördelar och nackdelar med att ha geometriska förklaringsmodeller för förståelse av bråk, procent och algebra
- språkets och bildens betydelse för definitioner och begreppsförståelse
- geometrins praktiska användbarhet samt geometri som utgångspunkt för problemlösning och begreppsförståelse i grundskolan

INNEHÅLL
Utvalda satser och bevis i Euklidisk geometri. Konstruktioner med passare och linjal. Likformighetsavbildningar. Speglingar. Proportionalitet och skala. Förklaringsmodeller för areor och volymer i grundskolan. Mönster. Problemlösning och matematiska modeller i grundskolan. Matematiken i vardag och samhälle sett i ett historiskt perspektiv. Mätningar och enheter. Gällande siffror.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, gruppuppgifter, uppsatsskrivning.

EXAMINATION
Examination sker genom inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i lektionsarbetet samt skrivandet av en uppsats.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Uppsats om matematikens historia 1.0poäng
Portfolio 4.0poäng

LITTERATUR
Billstein. A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School Teachers. ISBN 0-201-40241-6.
Dahl, K. Den fantastiska matematiken. Fischer & CO. ISBN 91-7054-745-9.
Nämnaren Tema (1996). Matematik - ett kommunikationsämne. ISBN 91-88450-06-6.
Ytterligare aktuell litteratur kan kompletteras vid kursstart.

REFERENSLITTERATUR
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg läromedel. ISBN 91-970563-6-7.
Thompson, J. Historiens matematik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-31011-0.


ÖVRIGT
I kursen ingår 1 poäng VFU

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17