Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUI062 Inledande talteori och statistik 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Inriktning: / Lp 4
Matematik för /
tidigare år /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-06-13 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt första allmänna utbildningsområdet 20 poäng.

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter kursen ha tillägnat sig kunskap om:
- statistikens betydelse för att kunna dra slutsatser vid jämförelse mellan olika populationer
- datorn som hjälpmedel vid behandling och redovisning av ett statistiskt material

De studerande skall också
- fördjupa sin kunskap om tal


INNEHÅLL
Rationella tal och bråk. Decimaler och procent. Reella tal. Irrationella tal. Räknelagar. Summatecken. Programmet Excel.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner och grupparbeten

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig tentamen, deltagande i diskussioner samt egna skrivna reflektioner.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Kursuppgift 3.0poäng
Skriftlig tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
Billstein. A Problem Solving Approach to Mathematics for Elementary School Teachers. ISBN 0-201-40241-6.
Nämnaren Tema (1996). Matematik - ett kommunikationsämne. ISBN 91-88450-06-6.
Rudberg, B. Statistik. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37701-0.
Ytterligare aktuell litteratur kan kompletteras vid kursstart.

REFERENSLITTERATUR
Anderberg, B (1992). Matematikmetodik i grundskolan 1 & 2. Bengt Anderberg läromedel. ISBN 91-970563-6-7.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17