Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUI043 Människans gröna värld del II 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Didaktik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
tidigare år /
natur för /
Människa & /
Inriktning: / Lp 4

SPRÅK:

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-04-20 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

SYFTE/MÅL
Förutom inriktningens gemensamma mål, se utbildningsplan, skall de studerande tillägna sig:
-kunskaper om evolutionen och förmåga att se sig själv och andra livsformer i ett evolutionsperspektiv
-kunskaper om villkoren för och vikten av biologisk mångfald
-kunskaper om jordens och människans plats i universum och tiden
-didaktiska färdigheter att använda levande material, växter och djur i skolträdgård och natur som redskap för lärande
-färdighet att använda lägerskolan som en stimulerande miljö för lärande
-förmåga att reflektera över människans roll för livets utveckling och fortbestånd


INNEHÅLL
Evolution. Artkunskap och systematik. Vårarter t ex fåglar. Våren i skolträdgården.
Naturstudier om våren. Lägerskolmetodik. Astronomi, tideräkning, rotationsrörelse, gravitation.


UNDERVISNING
Lektioner, laborationer, exkursioner och praktiskt arbete.
VFU som kan innehålla lägerskola.


EXAMINATION
Kursen examineras individuellt och i grupp, muntligt och skriftligt.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
VFU inkl lägerskola och uppföljning 5.0poäng
Kursuppgifter 2.0poäng
Tentamen 3.0poäng

LITTERATUR
Väljs ur den för inriktningen gemensamma litteraturlistan.

INRIKTNINGENS GEMENSAMMA LITTERATUR
Litteratur väljs ur nedanstående lista i samråd med examinator. Artiklar och kompendiematerial tillkommer. Listan kan komma att kompletteras/förändras vid kursstart.

Brunn, B & Singer, A (1985) Alla Europas fåglar i färg. Bonnier Fakta. ISBN 9134-50328-5
Campbell, Mitchell & Reece (1997) Biology: Concepts & Connections Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-8053-2022-9
Elvers, I. (19969 Vår flora i färg, fanerogamer. Norstedts förlag AB. ISBN 91-1-961321-0
Foberg, Maria(1994) Växter och djur i Bottniska Viken Nordstedts tryckerier
ISBN 91-972304-0-5
Granberg, Ann (2000) Småbarns utevistelse-naturorientering, lek och rörelse. Liber
Best.nr. 47-04960-x
Helldén, Gustav. (1994) Barns tankar om ekologiska processer. Liber Utbildning
ISBN 91-634-0523-7
Hewitt Paul (1998). Conceptual Physics.8 th Ed. Addison & Wesley. ISBN 0-321-15601-9 (250s).
Johansson, S.(red) (1987). Runt i naturen del 1. Utbildningsradion. ISBN 91-26-80550-2
Lpfö98. Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31412-6
Lpo94. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes. ISBN 91-38-31413-4
MochéD L (1993) Astronomy: a self teaching guide. John Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-53001-8. (342s 207kr)
Nielsen H Paulsen C (red) (1992). Undervisning i fysik -den konstruktivistiske idé. Gyldendal, Copenhagen. ISBN 87-00-13885-1. (Danska. 206 s.. 513.- skr)
Nordlab projektet (2000) Studiematerial i naturvetenskap Göteborgs universitet Inst. För pedagogik och didaktik
Persson H. (2000) Att "bygga" begrepp - konkret och kreativ naturvetenskap. HLS Förlag. Stockholm. ISBN 91-7656-473-8. (112s 238.-kr)
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1. Norrlands skolkonsult, Luleå. ISBN 91-971215-1-7. (201s)
Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 2. Norrlands skolkonsult, Luleå. (140s)
Sjöberg Svein (2000). Naturvetenskap som allmänbildning Studentlitteratur.
ISBN 91-44-00999-2
Snyder, Carl, H. (1997) Third edition. The Extraordinary Chemistry of Ordinary Things. John Wiley & Sons Inc. ISBN 0-471-17905-1
Stephansson, O m fl. Jord, berg luft och vatten. Utbildningsradion.
Stenberg, Lennart m fl.(1992) Den nordiska floran. Wahlström & Widstrand
ISBN 91-46-14833-7
-(1995) Utbildningspaket NaturligtVis 1 Håll Sverige Rent
-(1997) Utbildningspaket NaturligtVis 2 Håll Sverige Rent
Quinn, Daniel (1991) Ishmael Tillhandahålls av institutionen.
Åkerblom, Petter (1990) Skolträdgårdens ABC Movium ISBN 0-471-54547-3

REFERENSLITTERATUR
Andersson B. (2000). Elevers tänkande och skolans naturvetenskap. Forskningsresultat som ger nya idéer. Enheten för ämnesdidaktik, Inst för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet. Arbetsmaterial. (281s).
Andersson, Soneson & Vannerberg (1999) Kemin i samhället Liber ISBN 0-471-31042-5
Campbell, Mitchell & Reece. (1999). Biology, 5th ed. Benjamin/Cummings Publ. ISBN 0-201-52262-4
Carlsson, Britta. (1999:39) Ecological understanding-a space of variation. Luleå tekniska universitet ISSN 1402-1544
Cerne N-E, m fl. (1997) Perspektiv på universum. Glerups. Malmö. ISBN 91-40-62018-2. (248s)
Cornell, J. (1979) Sharing Nature with children Exley Publications Ltd, UK
ISBN 1-85015-137-7
Dimenäs J, Sträng Haraldsson M. (1996). Undervisning i naturvetenskap. Studentlitteratur. Lund.
ISBN 91-44-49081-X. (206s)
Ekström, U & Szczepanski, A (1991) Nycklar till naturen ISBN 91-21-59 338-8
Fischer &Madsen (1984) Titta här! En bok om barns uppmärksamhet. Liber
ISBN 91-38-61513-4
Folke-Fichtelius, M. (1995) Barn och djur. Liber. IDNR: 916 340 811
Friedl A E. (1995). Teaching science to children. An Interated Approach. McGraw-Hill, Inc.
ISBN 0-07-022455-2. (318s).
Giancoli D C (1998) Physics: principles with applications. Prentice Hall, New Jersey.
ISBN 0-13-611971-9. (1096s.)
Harlen, W. (1985) Våga språnget. Almqvist % Wiksell. ISBN 91-21-14778-7
Joesten, M D & Wood J L (1996) World of Chemistry, 2nd ed. ISBN 0-03-004463-4
Jones, Alan.M. (1997). Environmental Biology Routledge
Persson, Hans (200) Försök med biologi Almqvist & Wiksell AB Stockholm
Persson, Hans. (1996) Försök med fysik. Almqvist & Wiksell Förlag AB Stockholm ISBN 91-21-14764-7
Person, Hans (1997) Försök med kemi. Almqvist & Wiksell Förlag AB Stockholm ISBN 91-21-14781-7
Sörlin, S (1991) Naturkontraktet. Carlssons Bokf. ISBN 91-7798-447-1
Wennström, Karin , M.(red) (1999) Kompetens och kvalitet i förskolan Studentlitteratur ISBN 91-44-00941-0


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17