Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUI031 Lära, läsa, skriva 15.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Inriktning: / Lp 3-4
Barn, lek /
och lärande /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-04-20 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-16.

FÖRKUNSKAPSKRAV
LUA101

SYFTE/MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs ha kunskaper om:
- barns läs- och skrivutveckling samt sambandet mellan talat och skrivet språk
- hur man positivt stimulerar barns språkutveckling
- hur man kan utforma en god miljö för lärandet
- aktuell forskning inom området
- lekens betydelse för lärandet

De studerande skall tillägna sig ett sådant förhållningssätt till barns lärande att:
- en levande läs- och skrivkultur uppstår
- undervisningen har sin utgångspunkt i barns olika kunskaper och erfarenheter
- att man som pedagog kan stödja barns utveckling under lekfulla och skapande former

INNEHÅLL
Aktuell forskning om lekteorier
Språkutveckling: tala, läsa och skriva
- metodiska moment i syfte att stimulera språk-, läs- och skrivutveckling
- barnlitteratur
- miljöns betydelse för lärandet
- lekteorier
De studerandes eget förhållningssätt till språk-, läs- och skrivutveckling

UNDERVISNING
Kursen ska utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt med integrering mellan de ingående ämnena och praktiken. Under kursen genomför studenterna VFU 4p.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig presentation av individuell portfölj. Seminarier, kursuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Verksamhetsförlagd utbildning 4.0poäng
Lära, läsa, skriva 11.0poäng

LITTERATUR
Adams, M.J (1999). Beginning to Read - thinking and Learning about Print, Bradford Books.
Amborn, H & Hansson (1998). Läsglädje i skolan. En bok för alla. ISBN 91-7221-045-1.
Björk, M & Liberg, C (1996). Vägar in i skriftspråket. Natur och Kultur. ISBN 91-2764964-4.
Henriksson, L (2000). Bokpuffar. En bok för alla. ISBN 91-7221-121-0.
Jenström, E & Lindberg, S (1995) Musiklust. Runa Förlag. ISBN 91-88298-24-8.
Lindqvist, G (1996). Lekens möjligheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1.
Lindö, R (1998). Det gränslösa språkrummet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-48231-0.
Nettervik, I (1994). I barnbokens värld. Gleerup. ISBN 91-40-61573-1.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklass och fritidshemmet, Lpo 94.
Sköld, B, Skiöld-Widlund, G & Sterning, B. Tal och rörelse (kopierat material).
REFERENSLITTERATUR
Andersson m fl. (2000). Spökägget, att läsa och skriva i förskola och skola. Natur och Kultur. ISBN 91-27-49945-6.
Wolf, L (1997). Till dig en blå tussilago, att läsa och skriva lyrik i skolan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00241-6.
Ytterligare aktuell litteratur kan tillkomma.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17