|
|
|
|
LUI030 Barns utveckling 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Inriktning: / Lp 3 Barn, lek / och lärande / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-04-20 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-16. FÖRKUNSKAPSKRAV LUA101 SYFTE/MÅL De studerande skall efter avslutad kurs ha: - kunskaper omfattande ett helhetsperspektiv på barns utveckling och lärande - kunskaper om lekens och skapandets betydelse för lärande - kunskaper om hur livsmiljö påverkar utveckling och lärande INNEHÅLL Teorier om barns utveckling och lärande Teorier om barns socialisation och livsmiljö Observationer Aktuell forskning om lärande Lekens betydelse för utveckling och lärande UNDERVISNING Kursen skall utmärkas av ett probleminriktat arbetssätt med integrering mellan ingående ämnen. EXAMINATION Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Barns utveckling | 5.0poäng |
LITTERATUR Dressen, G,(1990) Barn och rörelse, barns rörelseutveckling 0-9 år HLS-förlag Doverborg, E & Pramling, I (2000). Att förstå barns tankar. Liber, ISBN 91-47-04968-5. Imsen, G (1998/2000) Elevens värld. Stud.litt. ISBN 91-44-00973-9. Pramling, I & Mårdsjö, A-C (1997). Grundläggande färdigheter. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61951-0. Sommer, D (1997) Barndomspsykologi - Utveckling i en förändrad värld. Runa Förlag ISBN 91-88298-35-3. Vygotskij, L S (1996). Fantasi och kreativitet i barndomen. Diadalos. ISBN 917173 0117. Ytterligare aktuell litteratur kan tillkomma. REFERENSLITTERATUR Lindqvist, G (1996)Lekens möjlighetet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-61391-1. Lokken, G & Sobstad, F (1995) Observationer och intervju i förskola. ISBN 91-44-60261-8.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |