Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUI002 Fritidsvetenskap B - inriktning mot ungdomar 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Inriktning: / Lp 3-4
Fritidsvetensk. /
ungdomar /

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Fritidsvetenskap A-nivå eller motsvarande

SYFTE/MÅL
Studenterna ska efter genomgången kurs ha förvärvat fördjupade kunskaper om fritidens utveckling och betydelse inom beteende-, samhälls-, natur och kulturvetenskapligt perspektiv på det fritidsvetenskapliga området.

INNEHÅLL
Fritidsvetenskap B 1, 10 poäng
Moment 1: Människan och fritiden, 2 poäng
- ledarskap inom fritidsverksamhet - projektledarskap, entreprenörskap
- verksamhetsutveckling inom fritidsverksamhet, lärande ledare i lärande organisationer
- uppföljning och utvärdering
Moment 2: Samhället och fritiden, 2 poäng
- fritidsverksamhet i ett internationellt perspektiv, internationalisering
- internationella konventioner
- migrations- och internationella nätverk
- turism och fritidssektorn som regionala utvecklingsfaktorer
Moment 3: Naturen och fritiden, 4 poäng
- människan, naturen och miljön ur ett fritidsperspektiv, miljöproblematik och ekologi
- natursyn, naturetik, nyttjandet av och samverkan med naturen, allemansrätten
- friluftslivets betydelse för hälsa, friskvård och miljömedvetande
- friluftsliv och friluftsteknik, ledarskap framförallt utomhus
- HLR (hjärt- och lungräddning), livräddning
Moment 4: Kulturen och fritiden, 2 poäng
- kulturuttryck i ett mångkulturellt Sverige
- kulturell identitet
-populärkulturens och informationsteknikens påverkan och infytande över människans fritid

Fritidsvetenskap B 2, 10 poäng
Moment 1: Verksamhetsförlagd utbildning, 7 poäng

Moment 2: Fördjupningsarbete, 3 poäng

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppdiskussioner, exkursioner, fältstudier, studiebesök och litteraturseminarier. I kursen ingår en verksamhetsförlagd del om 7 poäng och ett fördjupningsarbete om 3 poäng. Den verksamhetsförlagda delen inleds med en sammanhängande period om 3 veckor och fortsätter därefter under 2 dagar per vecka under 10 veckor. Uppläggningen innebär att B 1-, och B 2-kursen löper parallellt under denna 10-veckors period. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker under handledning av personal inom kommunens fritidsgårdsverksamhet eller skolfritidsverksamhet och genomförs inom ett geografiskt avgränsat område.

EXAMINATION
Examination av kursuppgifter i form av reflektiva rapporter och skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömning görs även av den verksamhetsförlagda utbildningen och fördjupningsarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Fördjupningsarbete 3.0poäng
Verksamhetsförlagd utbildning 7.0poäng
Kulturen och fritiden/tentamen 2.0poäng
Naturen och fritiden/tentamen 4.0poäng
Samhället och fritiden/tentamen 2.0poäng
Människan och fritiden/tentamen 2.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Maltén, A (2000). Det pedagogiska ledarskapet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-01389-2.
Nordberg, K (2000). Projekthandboken - metod och process. Falköping: Förlags AB Björnen. ISBN 91-88528-34-0.
MOMENT 2
Swedenborg, B (2000). Makten över politiken. Om konstitutionella spelregler och politikens innehåll. SNS Förlag. ISBN 91-7150-767-1.
Bernitz, U.,Ekholm,K., Gustavsson, S., Lindahl, R., & Södersten, B (1998).
EU idag. En lärobok om den Europeiska unionen. Stockholm: SN S förlag. ISBN 91-7150-714-0
Laponia, Lapplands världsarv. Strategiska frågor för utveckling av världarvet Laponia. Gällivare och Jokkmokks kommun.
http://www.laponia.nu/laponia/aktuellt.htm
Godbey, G. (1997). Leisure and Leisure Services in the 21 st Century. Venture Publishing. Inc. ISBN 0-910251-92-4
MOMENT 3
Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövården. ISBN 91-7798-447-1.
Brügge, B, Glantz, M & Sandell, K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber. ISBN 91-47-04946-4.
Utbildningsradion (1995) Runt i Naturen. ISBN 91-26-80550-2
MOMENT 4
Ahmani, N. Ungdom, kulturmöten, identitet. Liber. ISBN 91-47-04879-4
Tillkommer vetenskapliga artiklar, rapporter och kompendier.
Till fördjupningsarbetet tillkommer
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6.
Nyberg, R (2000). Skriva vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-01000-1.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17