|
|
|
|
LUI002 Fritidsvetenskap B - inriktning mot ungdomar 20.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Inriktning: / Lp 3-4 Fritidsvetensk. / ungdomar / SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-08. FÖRKUNSKAPSKRAV Fritidsvetenskap A-nivå eller motsvarande SYFTE/MÅL Studenterna ska efter genomgången kurs ha förvärvat fördjupade kunskaper om fritidens utveckling och betydelse inom beteende-, samhälls-, natur och kulturvetenskapligt perspektiv på det fritidsvetenskapliga området. INNEHÅLL Fritidsvetenskap B 1, 10 poäng Moment 1: Människan och fritiden, 2 poäng - ledarskap inom fritidsverksamhet - projektledarskap, entreprenörskap - verksamhetsutveckling inom fritidsverksamhet, lärande ledare i lärande organisationer - uppföljning och utvärdering Moment 2: Samhället och fritiden, 2 poäng - fritidsverksamhet i ett internationellt perspektiv, internationalisering - internationella konventioner - migrations- och internationella nätverk - turism och fritidssektorn som regionala utvecklingsfaktorer Moment 3: Naturen och fritiden, 4 poäng - människan, naturen och miljön ur ett fritidsperspektiv, miljöproblematik och ekologi - natursyn, naturetik, nyttjandet av och samverkan med naturen, allemansrätten - friluftslivets betydelse för hälsa, friskvård och miljömedvetande - friluftsliv och friluftsteknik, ledarskap framförallt utomhus - HLR (hjärt- och lungräddning), livräddning Moment 4: Kulturen och fritiden, 2 poäng - kulturuttryck i ett mångkulturellt Sverige - kulturell identitet -populärkulturens och informationsteknikens påverkan och infytande över människans fritid
Fritidsvetenskap B 2, 10 poäng
Moment 2: Fördjupningsarbete, 3 poäng
| |
Fördjupningsarbete | 3.0poäng |
Verksamhetsförlagd utbildning | 7.0poäng |
Kulturen och fritiden/tentamen | 2.0poäng |
Naturen och fritiden/tentamen | 4.0poäng |
Samhället och fritiden/tentamen | 2.0poäng |
Människan och fritiden/tentamen | 2.0poäng |
LITTERATUR MOMENT 1 Maltén, A (2000). Det pedagogiska ledarskapet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-01389-2. Nordberg, K (2000). Projekthandboken - metod och process. Falköping: Förlags AB Björnen. ISBN 91-88528-34-0. MOMENT 2 Swedenborg, B (2000). Makten över politiken. Om konstitutionella spelregler och politikens innehåll. SNS Förlag. ISBN 91-7150-767-1. Bernitz, U.,Ekholm,K., Gustavsson, S., Lindahl, R., & Södersten, B (1998). EU idag. En lärobok om den Europeiska unionen. Stockholm: SN S förlag. ISBN 91-7150-714-0 Laponia, Lapplands världsarv. Strategiska frågor för utveckling av världarvet Laponia. Gällivare och Jokkmokks kommun. http://www.laponia.nu/laponia/aktuellt.htm Godbey, G. (1997). Leisure and Leisure Services in the 21 st Century. Venture Publishing. Inc. ISBN 0-910251-92-4 MOMENT 3 Andersson, L (1993). Naturen och människan. Introduktion till ekologi och miljövården. ISBN 91-7798-447-1. Brügge, B, Glantz, M & Sandell, K (1999). Friluftslivets pedagogik. Liber. ISBN 91-47-04946-4. Utbildningsradion (1995) Runt i Naturen. ISBN 91-26-80550-2 MOMENT 4 Ahmani, N. Ungdom, kulturmöten, identitet. Liber. ISBN 91-47-04879-4 Tillkommer vetenskapliga artiklar, rapporter och kompendier. Till fördjupningsarbetet tillkommer Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-00417-6. Nyberg, R (2000). Skriva vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-01000-1.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |