Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUA202 Vetandets teori och metod 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Lärarutbildn. / Lp 2 och 4
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare.Senast reviderad 2001-11-14.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att ha genomgått kursen LUA 103 med godkänt resultat.

SYFTE/MÅL
Kursens syfte är att ge den studerande fördjupade kunskaper och färdigheter om vetenskapsteorier och metoder samt tillämpning av dessa. Efter en avslutad kurs skall den studerande ha tillägnat sig
- kunskaper och färdigheter om hur vetenskap bildas och används i utbildningssammanhang
- kunskaper om vetenskapsteori
- kunskaper om, och färdigheter i forskningsmetodik

INNEHÅLL
Vetenskapsteori
Vetenskapliga metoder, datainsamling, dataanalys och resultatredovisning.
Planera, genomföra och rapportera eget fördjupningsarbete med fokus på lärarprofessionen utifrån ett vetenskapligt perspektiv.

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och handledning. Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för de studerandes tillägnande av kursens innehåll.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Eget fördjupningsarbete ska genomföras och rapporteras.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Vetenskapliga metoder och fördjupningsarbete 5.0poäng

LITTERATUR
Backman, J (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Jarrick, A & Josephson, O. Från tanke till till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur.
Kvale, S (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur.
Molander, B (1988). Vetenskapsfilosofi. En bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. Stockholm: Thales.
Patel, R & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Rudberg, B (1993). Statistik. Lund: Studentlitteratur.
Svenska språknämnden (2000). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell. ISBN 21-11280-0.
Trost, J (1994). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer litteratur motsvarande ca 250 sidor.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17