|
|
|
|
LUA201 Lärande i en föränderlig värld 2 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD Lärarutbildn. / Lp 1 och 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla till vidare, senast reviderad 2001-11-19. FÖRKUNSKAPSKRAV LUA 101, Lärande i en föränderlig värld 1 SYFTE/MÅL Kursens syfte är att de studerande ska vidga och fördjupa sina insikter och kunskaper om individers och gruppers olika förutsättningar för lärande. De studerande ska också fördjupa sitt medvetande om värdegrund, kommunikation och ledarskap i lärarprofessionen, samt fördjupa förståelsen för de estetiska ämnenas möjligheter. I den verksamhetsförlagda utbildningen ges möjlighet att möta och förstå barn och ungdomar i behov av särskilt stöd och hjälp. INNEHÅLL Lärandeteorier Det utvecklande samtalet - utvecklingssamtal Ledarskap och grupputveckling Barn och ungdomar i behov av särskilt stöd Åtgärdsprogram och handlingsplaner Konflikt - förebyggande och hantering Mobbning Förhållningssätt - etik och värderingar UNDERVISNING Kursen präglas av ämnesintegrerat synsätt, varierande arbetssätt och undervisningsformer. Studierna bygger på aktiv närvaro. EXAMINATION Muntliga och skriftliga tentamina. Exempel på skriftliga uppgifter är portfolio och reflektionsbok. Individ- och gruppuppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Ledarskap | 4.0poäng |
Barn och ungdomar i behov av särskilt stöd | 3.0poäng |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3.0poäng |
LITTERATUR Höglin, R (1999). Nitton berättelser om att leva med funktionshinder i Sverige. Johansson & Skyttemo förlag. Kuoppa/Hägg (1997). Professionell vägledning; med samtalet som redskap. ISBN 91-44-0023-5. Larsson, E (2000). Mobbad? Det har vi inte märkt! ISBN 91-47-04982-0. Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering. ISBN 91-44-00808-2. Marton/Booth (2000). Om lärande. ISBN 91-44-01027-3. Skolverket (2001). Utan fullständiga betyg - rapport 202. Beställningsnummer 01:657. Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. ISBN 91-44-00329-3. Utbildningsdepartementet. Läroplan för förskolan/Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6. Utbildningsdepartementet. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. ISBN 91-38-31413-4. Utbildningsdepartementet. Läroplan för de frivilliga skolformerna/LPF 94. En av två böcker om mobbning: Björk, O.G (1999). Mobbning en fråga om makt? ISBN 91-44-00867-8. Fors, Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0. Kompletterande litteratur i samråd med studenterna kan tillkomma. Kopierat och stencilerat material.
REFERENSLITTERATUR
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |