Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUA201 Lärande i en föränderlig värld 2 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Lärarutbildn. / Lp 1 och 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla till vidare, senast reviderad 2001-11-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
LUA 101, Lärande i en föränderlig värld 1

SYFTE/MÅL
Kursens syfte är att de studerande ska vidga och fördjupa sina insikter och kunskaper om individers och gruppers olika förutsättningar för lärande. De studerande ska också fördjupa sitt medvetande om värdegrund, kommunikation och ledarskap i lärarprofessionen, samt fördjupa förståelsen för de estetiska ämnenas möjligheter. I den verksamhetsförlagda utbildningen ges möjlighet att möta och förstå barn och ungdomar i behov av särskilt stöd och hjälp.

INNEHÅLL
Lärandeteorier
Det utvecklande samtalet - utvecklingssamtal
Ledarskap och grupputveckling
Barn och ungdomar i behov av särskilt stöd
Åtgärdsprogram och handlingsplaner
Konflikt - förebyggande och hantering
Mobbning
Förhållningssätt - etik och värderingar

UNDERVISNING
Kursen präglas av ämnesintegrerat synsätt, varierande arbetssätt och undervisningsformer. Studierna bygger på aktiv närvaro.

EXAMINATION
Muntliga och skriftliga tentamina. Exempel på skriftliga uppgifter är portfolio och reflektionsbok. Individ- och gruppuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Ledarskap 4.0poäng
Barn och ungdomar i behov av särskilt stöd 3.0poäng
Verksamhetsförlagd utbildning 3.0poäng

LITTERATUR
Höglin, R (1999). Nitton berättelser om att leva med funktionshinder i Sverige. Johansson & Skyttemo förlag.
Kuoppa/Hägg (1997). Professionell vägledning; med samtalet som redskap. ISBN 91-44-0023-5.
Larsson, E (2000). Mobbad? Det har vi inte märkt! ISBN 91-47-04982-0.
Maltén, A (1998). Kommunikation och konflikthantering. ISBN 91-44-00808-2.
Marton/Booth (2000). Om lärande. ISBN 91-44-01027-3.
Skolverket (2001). Utan fullständiga betyg - rapport 202. Beställningsnummer 01:657.
Stensmo, C (1997). Ledarskap i klassrummet. ISBN 91-44-00329-3.
Utbildningsdepartementet. Läroplan för förskolan/Lpfö 98. ISBN 91-38-31412-6.
Utbildningsdepartementet. Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet. Läroplan för de frivilliga skolformerna/LPF 94.
En av två böcker om mobbning:
Björk, O.G (1999). Mobbning en fråga om makt? ISBN 91-44-00867-8.
Fors, Z (1995). Makt, maktlöshet och mobbning. ISBN 91-634-0812-0.
Kompletterande litteratur i samråd med studenterna kan tillkomma.
Kopierat och stencilerat material.

REFERENSLITTERATUR
Skolverket. (2001). Bedömning och betygsättning. ISBN 91-89314-36-0.
Stensmo, C (2000). Ledarstilar i klassrummet. ISBN 91-44-01575-5.
Samtlig litteratur från kursen LUA101



Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17