Institutionen för lärarutbildning

LUA103 Vetandets grund 5.0 poäng

Pedagogik

Lärarutbildn. / Lp 2 och 4

av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-04-20.

Grundläggande behörighet

Kursens syfte är att förbereda den studerande till ett vetenskapligt förhållningssätt till läraryrket. Efter en avslutad kurs skall den studerande ha tillägnat sig
- grundläggande kunskaper om vetenskapliga teorier och metoder
- färdigheter med avseende på informationssökning och bibliotekskunskap
- ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till forskning och vetenskap

I kursen studeras vetandets utveckling genom tiderna och vetenskapen som vetandets grund. Vetandet som fenomen och det praktiska vetandet utifrån idé- och vetenskapshistoriska, vetenskapsteoretiska och filosofiska perspektiv behandlas. Vidare studeras även olika perspektiv på lärande, exempelvis psykologiska, sociologiska och neurofysiologiska perspektiv. Dessutom ingår praktisk informationssökning, datainsamling och bibliotekskunskap.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och handledning. Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för de studerandes tillägnande av kursens innehåll.

Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.

Vetandets teori och informationssökning 5.0poäng

Hartman, J (1998). Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur.
Molander, B (1997). Praktiska och teoretiska kunskapstraditioner. Utbildning och demokrati. Vol 6, nr 3, s 7-18.
Stensmo, C (1994). Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur.
Svedberg, L & Zaar, M (red) (1995). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber Utbildning.
Dessutom tillkommer litteratur i form av avhandlingar, forskningsrapporter, vetenskapliga artiklar, samt övrig valfri litteratur motsvarande ca 350 sidor.