|
|
|
|
LUA102 Lärandets sociala och kulturella villkor 5.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Barn- och ungdomsvetenskap/kunskap NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Lärarutbildn. / Lp 2 och 4 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare. Senast reviderad 2001-11-23. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Kursens syfte är att studenterna ska utveckla en förståelse för förskolans, fritidshemmets och skolans samhällsuppdrag i ett historiskt och nutida perspektiv samt en insikt i lärandets beroende av olika sociala och kulturella villkor. INNEHÅLL Studenterna skall efter genomgången kurs ha kunskap om: - barns och ungdomars uppväxtvillkor - ungdomskulturer, massmediakunskap, utbildningshistoria, förskolans, fritidshemmets och skolans pedagogiska arv, styrdokument - skolans organisation och samhällsuppdrag UNDERVISNING Föreläsningar, seminarier och projektarbete. EXAMINATION Individuellt och i grupp.
| |
Verksamhetsförlagd utbildning | 1.0poäng |
Lärandets sociala och kulturella villkor | 4.0poäng |
LITTERATUR Obligatorisk litteratur: Erdis, M (1999). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. Imsen, F (2000). Elevens värld, del IV. Lund: Studentlitteratur. Lytsy, A & Mellberg, C (1999). Större än du nånsin tror. Svenska kommunförbundet. Styrdokument för förskola, fritidshem och skola under 1900-talet (tillhandahålles av institutionen) Tillkommer som obligatorisk litteratur, en av nedanstående titlar väljs av studenten: Liljequist, K (1999). Skola och samhällsutveckling, s.231-320. Lund: Studentlitteratur. Nilsson, P (1998). Fritid i skilda världar. Ungdomsstyrelsen. Tallberg, I (1995). Perspektiv på förskolans historia. Lund: Studentlitteratur.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |