Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Institutionen för lärarutbildning

LUA101 Lärande i en föränderlig värld 1 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Pedagogik

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Lärarutbildn. / Lp 1 och 3

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR


FASTSTÄLLD
av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-12-07.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

SYFTE/MÅL
Kursens syfte är att introducera ett professionellt förhållningssätt. De studerande ska utveckla medvetenhet om människo- och kunskapssynens betydelse för lärande, tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskap och lärande samt utveckla sin kommunikativa förmåga. De studerande ska tillägna sig teoretiska och praktiska kunskaper om individ- och grupprocesser samt bli förtrogna med skolans samt förskole- och fritidsverksamhetens styr- och stöddokument.

INNEHÅLL
Barns och ungdomars utveckling
Individ- och grupprocesser
Praktisk-estetiska arbetsformer
Grundläggande pedagogiska synsätt och begrepp
Grundläggande färdigheter inom läs, skriv och matematik
Professionellt förhållningssätt i pedagogiskt arbete
Media och informationssökning
Verksamhetsförlagd utbildning

UNDERVISNING
Kursen präglas av ämnesintegrerat synsätt, varierande arbetssätt och undervisningsformer. Studierna bygger på aktiv närvaro. Lägervistelse med övernattning kan ingå.

EXAMINATION
Muntliga och skriftliga tentamina. Exempel på skriftliga uppgifter är portfolio och reflektionsbok. Individ- och gruppuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV
Individ, grupp och lärande 7.0poäng
Verksamhetsförlagd utbildning 3.0poäng

LITTERATUR
Erdis, M (2000). Juridik för pedagoger. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00975-5.
Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4.
Imsen, G (1988/2000). Elevens värld. Tredje upplagan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00973-9.
Stadler, E (1998). Läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00476-1
Stensmo, C (1994). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37941-2.
Svenska språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell. ISBN 21-11280-0.
Skolverket (1999). Överenskommet! Fem internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. 2:a reviderade upplagan. Liber. ISBN 91-89313-67-4.
Skolverket (1999). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. Liber. ISBN 91-89313-52-6.
Skolverket (2000). Allmänna råd med kommentarer för öppen fritidsverksamhet. Liber. ISBN 91-89313-55-0.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4.
Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. ISBN 91-38-31413-6.
Skönlitteratur tillkommer
Läroplanerna kan ni hämta hem från skolverket nätet www.skolverket.se.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17