|
|
|
|
LUA101 Lärande i en föränderlig värld 1 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Pedagogik NIVÅ/DJUP A G PROGRAM/TIDSPERIOD Lärarutbildn. / Lp 1 och 3 SPRÅK: Svenska EXAMINATOR FASTSTÄLLD av Institutionen för lärarutbildning 2001-02-15 att gälla tills vidare, senast reviderad 2001-12-07. FÖRKUNSKAPSKRAV Grundläggande behörighet SYFTE/MÅL Kursens syfte är att introducera ett professionellt förhållningssätt. De studerande ska utveckla medvetenhet om människo- och kunskapssynens betydelse för lärande, tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskap och lärande samt utveckla sin kommunikativa förmåga. De studerande ska tillägna sig teoretiska och praktiska kunskaper om individ- och grupprocesser samt bli förtrogna med skolans samt förskole- och fritidsverksamhetens styr- och stöddokument. INNEHÅLL Barns och ungdomars utveckling Individ- och grupprocesser Praktisk-estetiska arbetsformer Grundläggande pedagogiska synsätt och begrepp Grundläggande färdigheter inom läs, skriv och matematik Professionellt förhållningssätt i pedagogiskt arbete Media och informationssökning Verksamhetsförlagd utbildning UNDERVISNING Kursen präglas av ämnesintegrerat synsätt, varierande arbetssätt och undervisningsformer. Studierna bygger på aktiv närvaro. Lägervistelse med övernattning kan ingå. EXAMINATION Muntliga och skriftliga tentamina. Exempel på skriftliga uppgifter är portfolio och reflektionsbok. Individ- och gruppuppgifter. KURSENS BETYGSKALA: U, G MOMENT/PROV | |
Individ, grupp och lärande | 7.0poäng |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3.0poäng |
LITTERATUR Erdis, M (2000). Juridik för pedagoger. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00975-5. Graner, R (1994). Personalgruppens psykologi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37341-4. Imsen, G (1988/2000). Elevens värld. Tredje upplagan. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00973-9. Stadler, E (1998). Läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00476-1 Stensmo, C (1994). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. ISBN 91-44-37941-2. Svenska språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell. ISBN 21-11280-0. Skolverket (1999). Överenskommet! Fem internationella överenskommelser som ligger till grund för den nya läroplanen. 2:a reviderade upplagan. Liber. ISBN 91-89313-67-4. Skolverket (1999). Allmänna råd med kommentarer för fritidshem. Liber. ISBN 91-89313-52-6. Skolverket (2000). Allmänna råd med kommentarer för öppen fritidsverksamhet. Liber. ISBN 91-89313-55-0. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. ISBN 91-38-31413-4. Utbildningsdepartementet (1998). Läroplan för förskolan, Lpfö 98. ISBN 91-38-31413-6. Skönlitteratur tillkommer Läroplanerna kan ni hämta hem från skolverket nätet www.skolverket.se.
|
|
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |