Ind ekonomi och samhällsvetenskap

C K

Val Frist / ht

Håkan Appelblad Univ lekt

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

Genomgången och godkänd kurs i Kulturgeografi A och B eller motsvarande.

Kursen syftar till att
- ge ökad kännedom om hur naturresurser nyttjas och konsekvenserna för miljön, ökad kännedom om befolkning, ekonomi och politiska förhållanden med inriktning mot arktiska och subarktiska områden på norra halvklotet,
- ge en fördjupad kunskap i geografisk teori samt,
- skriva en självständig uppsats om 10 p.

MOMENT 1.
Naturresursutnyttjande i boreala skogar, 5p.
Under momentet studeras naturresursutnyttjande i det nordliga rummet. Stor uppmärksamhet ägnas exploatering av skogsresursen och naturvårdens intressen. Modeller för ett långsiktigt hållbart skogsbruk studeras. Momentets teoretiska delar varvas med mer praktiska inslag som studiebesök och dylikt.

MOMENT 2.
Teori och metod, 5p.
Geografi som vetenskap. Under detta moment diskuteras olika vetenskapliga inriktningar inom ämnet. Det tidsgeografiska synsättet utgör därvidlag ett särskilt område. Aktuell forskning och olika forskningsinriktningar diskuteras. De metodologiska avsnitten avser bland annat problembeskrivning, hypotestest, kvantitativa och kvalitativa metoder.

MOMENT 3.
Uppsats, 10p
med obligatoriskt opponentskap och seminarier.

Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar. Seminarier och övningar är obligatoriska . En längre exkursion ingår i kursen. Viss kostnad för exkursionerna kan komma att utgå.

Examination sker genom obligatoriska arbetsuppgifter och skriftlig tentamen. Prov anordnas vid slutet av varje moment. Moment 4 examineras med en uppsats och obligatoriskt opponentskap.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Uppsats och seminarier 10.0poäng
Tentamen Mom.3 - Människa och miljö 5.0poäng
Mom.2 Exkursion/rapport 2.0poäng
Tentamen Mom.1 - Teori och metod 3.0poäng

MOMENT 1
Litteratur meddelas senare
Referenslitteratur:
Sveriges Nationalatlas. Skogen.

MOMENT 2
Carlestam, G & Solbe, B. Om tidens vidd och tingens ordning. Boken om Hägerstrand.
Ejvegård, R (1996 eller senare). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur. ISBN 91-44-36612-4.
Johnston, R J (1991 eller senare). Geography and Geographers. 4th ed. Edward Arnold.
McDowell, L (1993). Space, Place and Gender Relations: Part I and II. Progress in Human Geography 17, No 2 1993, sid 157-179 och 17, No 3, sid 305-318.
Litteratur och artiklar enl. lärarens anvisningar tillkommer.

MOMENT 3
Litteratur väljs i samråd med handledaren.

Senast reviderad litteratur: 2000-02-23