Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES604 Ekonomisk historia A 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Ekonomisk historia

NIVÅ/DJUP
A G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Frist / ht
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Nils-Gustav Lundgren Bitr prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är:
-att ge kunskap om grunddragen i vissa samhällens och civilisationers ekonomisk-historiska utveckling
-att analysera och beskriva de faktorer som vid olika historiska tidpunkter givit upphov till ekonomisk och social förändring och utveckling
-att orientera om olika synsätt och perspektiv på den ekonomisk-historiska utvecklingen
-att orientera om de metoder och teorier som utövar inflytande på ekonomisk-historisk forskning


INNEHÅLL
MOMENT 1. Den ekonomiska utvecklingen i Västeuropa och Nordamerika efter år 1870. (5 poäng)
Momentet behandlar huvuddragen i det förindustriella samhällets strukturer, dess förändring och utveckling samt det industriella genombrottet och dess problem. Momentet inleds med en introduktion till det ekonomisk-historiska forskningsområdets framväxt internationellt och i Sverige.

MOMENT 2. Den ekonomiska utvecklingen i Västeuropa och Nordamerika efter år 1870. (5 poäng)
Momentet behandlar huvuddragen i den ekonomiska förändringen och utvecklingen efter 1870. Speciellt uppmärksammas de krafter som legat bakom växlingen mellan tillväxt- och stagnationsperioder i västekonomierna under 1900-talet.

MOMENT 3. Ekonomisk tillväxt och stagnation i ett globalt perspektiv. (5 poäng)
Momentet är inriktat på den ekonomiska utvecklingen under främst 1800- och 1900-talen i Ryssland samt i Latinamerika och Asien. Industrialiseringens spridning till dessa områden behandlas liksom vissa aspekter på och konsekvenser av den globaliserade ekonomins framväxt under de senaste decennierna.

MOMENT 4. Ett historiskt perspektiv på teknik, innovationer och ekonomisk utveckling. (5 poäng)
Momentet koncentrerar sig på den tekniska utvecklingens växelspel med de sociala och ekonomiska systemens förändring. Momentet inleds med en generell teknikhistorisk översikt. Därefter följer ett antal fördjupningsuppgifter där ett företag eller en branch studeras utifrån olika innovationers betydelse för tillväxt eller tillbakagång.

UNDERVISNING
Föreläsningar, diskussionsseminarier och handledning utgör undervisningen.

EXAMINATION
Kurslitteraturen tenteras delvis skriftligt och delvis muntligt.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill.
På moment 1-4 ges endera betyget Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Mom.4 Historiskt perspektiv. Obl. seminarier o inlämningsupp 5.0poäng
Mom.3 Globalt perspektiv. Obl.seminarier o inlämningsuppg. 5.0poäng
Tentamen Mom.2 Tiden efter år 1870. 5.0poäng
Tentamen Mom.1 Tiden fram till år 1870. 5.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1. Den ekonomiska utvecklingen i Västeuropa och Nordamerika fram till 1870. (5 poäng)
Cameron, Rondo: Världens ekonomiska historia från urtid till nutid. Studentlitteratur, Lund, 2001.
Duby, G.: Krigare och bönder. Sthlm 1981 (166 s) *
Magnusson, L.: Sveriges ekonomiska historia. Raben Prisma 1996. Kap. 1-8.
Stearns, P.: Den industriella revolutionen i världshistorien. Liber-Hermods 1993. (s. 7-96)
Äventyret Sverige, en social och ekonomisk historia. Bra Böcker 1993. (sid 11-45)

Dessutom tillkommer ytterligare ca 100 sidor på lärarens anvisning.

MOMENT 2 Den ekonomiska utvecklingen i Västeruropa och Nordamerika efter år 1870. (5 poäng)
Cameron, Rondo: Världens ekonomiska historia från urtid till nutid. Studentlitteratur, Lund, 2001.
Lundgren, N-G.: Kampen om naturresurserna. SNS 1987.*
Magnusson, L.: Sveriges ekonomiska historia. Raben Prisma 1996. Kap 8-14. (230 s)
Äventyret Sverige, en social och ekonomisk historia. Bra Böcker 1993. (sid 58-318) (250 s)

Dessutom tillkommer 300 sidor på lärarens anvisning.

MOMENT 3 Ekonomisk tillväxt och stagnation i ett globalt perspektiv (5 poäng)
Gunnarsson, C.& Rojas, M.: Tillväxt, Stagnation, Kaos. En institutionell studie av underutvecklingens orsaker och utvecklingens möjligheter. SNS 1995.
Lyttkens, C.H. & Nalin, C.: Varför är rika länder rika och fattiga länder fattiga? Ekonomisk debatt 2/1991.
Maddison, A.: Monitoring the World Economy 1820-1992. *
North, D.C.: Economic performance Through Time*
Stearns, P.N.: Den industriella revolutionen i världshistorien. Liber-Hermods 1993. (sid 97-260).

Dessutom tillkommer ca 200 sidor om Rysslands/Sovjets ekonomiska utveckling under 1800- och 1900-talet på lärarens anvisning.

MOMENT 4 Ett historiskt perspektiv på teknik, innovationer och ekonomisk utveckling (5 poäng)
Hansson, S.: Teknikhistoria. Om tekniskt kunnande och dess betydelse för individ och samhälle. Studentlitteratur 1996. Valda delar.
Lundgren, K.: Why in Sweden? An analysis of the Development of Large Swedish International Firms From a Learning Perspective. SEHR 1992:2.*
Rosenberg, N.: Technology, Natural Resources and Economic Growth.*

Litteratur för fallstudier presenteras på separata litteraturlistor som distribueras vid kursstarten.

* Tillhandahålles av institutionen.


.

Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17