Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IES333 Historia B för lärarutbildning 20.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Historia

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Lärarutbildning / vt

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Staffan Hansson Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 2001-02-23 och kommer att gälla från ht 01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
IES332 Historia 1 för lärarutbildning eller motsvarande.

SYFTE/MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
-förvärvat fördjupade insikter i vetenskaplig metodik samt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bearbetning av historiskt källmaterial.
-förvärvat fördjupade kunskaper i nordisk social- och kulturhistoria
-förvärvat kunskap om geopolitiska förhållanden, ekonomisk utveckling och institutionella förändringar
-planerat, genomfört och redovisat exkursioner i närsamhället tillsammans med skolklass
-ha kunskaper om ämnesdidaktiska frågor med relevans för skolan


INNEHÅLL
MOMENT 1
Introduktion till uppsatsskrivande. Nordisk social- och kulturhistoria, 5 p.
De studerande väljer fyra avhandlingar inom området.

MOMENT 2
Geopolitik och kulturmiljöer, 5 p.

MOMENT 3
Ekonomisk utveckling och institutionella förändringar, 5 p.

MOMENT 4
Närsamhället ur ett samhälleligt, historiskt och geografiskt perspektiv, 5 p.
I momentet ingår 3 p verksamhetsförlagd del.
Närsamhällets samhälls- geografiska och historiska förhållanden.
Planera, genomföra och utvärdera exkursioner i närsamhället tillsammans med skolklass.
Didaktiska frågor.


UNDERVISNING
Föreläsningar och seminarier.

EXAMINATION
Muntlig och/eller skriftlig.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Mom 4 Exkursion 2.0poäng
Mom 4 Verksamhetsförlagd utbildning, Praktik/rapport 3.0poäng
Tentamen Mom 3 Ekonomisk utv. o institutionella förändringar 5.0poäng
Tentamen Mom 2 Geopolitik och kulturmiljöer 5.0poäng
Mom 1 Nordisk social-o kulturhistoira, muntlig tentamen 5.0poäng

LITTERATUR
MOMENT 1
Fyra avhandlingar behandlande nordisk historia. Listan över avhandlingar tillhandahålles av institutionen.
Ref litteratur:
Berge, A., (1995), Att begripa det förflutna. Förklaring, klassificering, kolligation inom historievetenskapen. Studentlitteratur.
Lindroth, J., Vägen till arkivet. Meddelanden från historiska institutionen vid Stockholms universitet. Nr 1.
Strömqvist, S., (1994), Skrivboken. Gleerups. Alt Widerberg, K., (1994), Att skriva vetenskapliga uppsatser. Studentlitteratur.
Ulfsparre, A. C., (red.,), (1995), Arkivvetenskap.
Ytterligare material som tillhandhålles av institutionen.

MOMENT 2
Hettne, B., Sörlin, S., & Östergård, U., (1998), Den globala nationalismen. SNS förlag.
Hylland-Eriksen, T., (1996), Historia, myt och identitet.
Karlsson, I., (1996), Europa och folken. Wahlström & Widstrand.
Runblom, H., (1995), Majoritet och minoritet i östersjöområdet. Ett historiskt perspektiv. Natur & Kultur.

MOMENT 3
Gunnarsson, C & Rojas, M., (1995), Tillväxt, stagnation, kaos. En institutionell studie av underutvecklingens möjligheter. SNS.
Lundgren, N-G., (1987), Kampen om naturresurserna. SNS Förlag.
Myhrman, J. (1994). Hur Sverige blev rikt. SNS Förlag.
Rosenberg, N., och Birdzell Jr, L. E., (1991), Västvärldens väg till välstånd. SNS Förlag.


Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17