Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Alla inom / Lp 4
teknisk sektor /

Å Löfgren Univ adj

Kursplanen är fastställd 2001-02-23 att gälla från ht 01.

Grundläggande behörighet.

- Att lära känna de historiska banden till dagens Europa i öst och väst
- Att få kunskap om det politiska och ekonomiska läget i dagens Europa
- Att analysera och ta ställning till ett antal problem som har betydelse för Europas framtid

Först ges en översikt över Europas historia fram till 1945 med tyngdpunkt på samarbetssträvanden respektive splittringstendenser. Därefter studeras Västeuropas utveckling mot ökad ekonomisk och politisk integration. Som en jämförelse belyses Östeuropas utveckling under den kommunistiska diktaturens och planekonomins tid fram till 1989 års omvälvningar, vars orsaker och följder utreds.

Nästa moment utgör en analys av det dagsaktuella läget i Väst- och Östeuropa. Här studeras EU:s organisation och beslutsprocess liksom ett antal politikområden. Likaså kommer en översikt av det politiska och ekonomiska läget i Östeuropa att utforskas, varvid EU:s s k östutvidgning ägnas särskild uppmärksamhet.

Avslutningsvis kommer ett antal frågor som rör Europas framtid att diskuteras, t ex hur långt överstatligheten i EU kommer att kunna utvecklas, samt vilken roll Ryssland kan tänkas få i ett framtida Europa.

Lektioner, seminarier och ev. gästföreläsningar

Skriftlig tentamen. Muntlig och skriftlig redovisning vid seminarieövningar. Obligatorisk närvaro vid seminarierna.

Övrigt 1.0poäng

Fastställes senare.