|
|
|
|
IEO613 Organisationsutveckling 10.0 poäng | |
ÄMNE (enl SCB) Arbetsliv, organisation, personalarbete NIVÅ/DJUP B G PROGRAM/TIDSPERIOD FoV / Lp III-IV SPRÅK: Svenska EXAMINATOR Lars Zetterström Univ adj FASTSTÄLLD Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från och med höstterminen 2001. FÖRKUNSKAPSKRAV Något av följande: - IEO 601 (Organisation och ledarskap 10 p) - IEO 603 (Organisation och personaladministration 10 p) - IEO 617 (Organisation och kompetensförsörjning 10 p) - Företagsekonomi A 20 p. Förtur ges till sökande med tre års arbetslivserfarenhet. SYFTE/MÅL Kursens mål är att deltagarna efter genomgången kurs - skall kunna "läsa" och förstå olika organisationer, och det som sker i den. - skall kunna anlysera en organisations utvecklingsbehov - skall ha kunskap om de vanligaste formerna av intervenering - skall kunna upprätta interveneringsprogram - skall kunna leda förändringsprocesser i organisationer - skall ha djup förståelse för situationsvariablers betydelse. INNEHÅLL Kursen behandlar olika perspektiv utifrån vilka man kan betrakta organisationer. Vidare så behandlas: betingelser för utveckling, organisationsmedlemmarnas drivkrafter och hinder, förändringsrpocessen, förändringspotential, organisationsanalyser samt metoder, tekniker och strategier vid organisationsförändringar liksom förändringsledarens roll. UNDERVISNING Kursens genomförande bygger till stor del på kursdeltagarnas eget arbete, individuellt och i grupp. Kommunikationen mellan lärare och student och studenter emellan kommer till största delen att ske med hjälp av datorkommunikation över Internet. Bland annat kommer tolv litteraturseminarier att genomföras på detta sätt. EXAMINATION Kontinuerlig examination via delprov och obligatoriska uppgifter samt tentamen vid kursens slut. KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG MOMENT/PROV | |
Tentamen, obligatoriska prov och uppgifter | 10.0poäng |
LITTERATUR - Morgan, G. (1999). Organisationsmetaforer. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00851-1. - Haslebo, G & Nielsen, KS. (1998). Organisationsförändring. Lund: Studentlitteratur ISBN 91-44-00584-9. - French, WL. & Bell, CH. (1999). Organization development-behavioral science interventions for organization improvement, Sixth Edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. ISBN 0-13-242231-X. - Moxnes, P. (1995). Psykologi och ekonomi- hur organisationskulturen påverkar rörelseresultatet. Stockholm: Rabén Prisma ISBN 91-518-3111-2.
REFERENSLITTERATUR
Senast reviderad litteratur:
2001-02-23
|
ÖVRIGT Policy om kursregistrering och antagning av reserver: Kursregistrering är obligatorisk och antagen student måste närvara vid kursregistreringen/ första sammankomsten för att behålla sin studieplats. Om student inte närvarar vid kursregistreringen och inte i förväg meddelat annat tolkar vi det som att studenten avstår sin plats på kursen. Reserver till kursen kallas till reservantagning och registrering samma dag - oftast inom samma timme - som ordinarie kursregistrering sker. Mer utförlig policy - beskrivning hittar du på http.//www.ies.luth.se/depts/indorg/utbildning.html. |
Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399 |