Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM502 Internationell företagsekonomi CI 10.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Industriell marknadsföring

NIVÅ/DJUP
C K

PROGRAM/TIDSPERIOD
Int ek3 / Lp III

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell företagsekonomi B eller motsvarande. Om förkunskaper ej är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen IES.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att ge studenterna fördjupade kunskaper inom
- principer, begrepp och ledning av global marknadsföring
- strategiutveckling och ledning i multinationella företag.

INNEHÅLL
Del I, Global marknadsföring, 5 poäng
Behandlar internationell marknadsföring med ett helhetsperspektiv. Inledningsvis diskuteras förberedelser och export, därefter val av etableringsform och sedan de problem som internationella marknadsförare möter. I momentet undersöks marknadsföringen av varor och tjänster med fokus på det globala perspektivet. Områden som behandlas är globala marknadsundersökningar, globala produktstrategier, promotion-strategier, pris-strategier samt internationell logistik.

Del II, Internationell management och affärsstrategi, 5 poäng
Behandlar strategier och organisering av multinationella företag med såväl teoretiskt som operationellt perspektiv. Områden som tas upp i momentet är utländska direktinvesteringar, internationell överföring av teknologi, internationell ledning av humankapital samt organisering och uppföljning av internationella operationer.



UNDERVISNING
Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter, praktikfall och projektarbeten.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av gruppuppgifter, praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Int Business IV, obl prov och uppgifter 5.0poäng
Int Business III, obl prov och uppgifter 5.0poäng

LITTERATUR
Finns tillgänglig på avdelningens hemsida senast 3 veckor före kursstart.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

ÖVRIGT
Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17