Ind ekonomi och samhällsvetenskap

Int ek3 / Lp III

SPRÅK: Engelska

Manucher Farhang Univ lekt

Kursplanen är fastställd 010223 att gälla från höstterminen -01.

Internationell företagsekonomi B eller motsvarande. Om förkunskaper ej är uppfyllda enligt ovan kontakta studievägledningen IES.

Kursens mål är att ge studenterna fördjupade kunskaper inom
- principer, begrepp och ledning av global marknadsföring
- strategiutveckling och ledning i multinationella företag.

Del I, Global marknadsföring, 5 poäng
Behandlar internationell marknadsföring med ett helhetsperspektiv. Inledningsvis diskuteras förberedelser och export, därefter val av etableringsform och sedan de problem som internationella marknadsförare möter. I momentet undersöks marknadsföringen av varor och tjänster med fokus på det globala perspektivet. Områden som behandlas är globala marknadsundersökningar, globala produktstrategier, promotion-strategier, pris-strategier samt internationell logistik.

Del II, Internationell management och affärsstrategi, 5 poäng
Behandlar strategier och organisering av multinationella företag med såväl teoretiskt som operationellt perspektiv. Områden som tas upp i momentet är utländska direktinvesteringar, internationell överföring av teknologi, internationell ledning av humankapital samt organisering och uppföljning av internationella operationer.

Föreläsningar/lektioner, seminarier, handledning, gruppuppgifter, praktikfall och projektarbeten.

Examination sker genom skriftligt prov, samt redovisning av gruppuppgifter, praktikfall och projektarbete. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska närvarotillfällen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

Int Business IV, obl prov och uppgifter 5.0poäng
Int Business III, obl prov och uppgifter 5.0poäng

Finns tillgänglig på avdelningens hemsida senast 3 veckor före kursstart.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-23

Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.