Luleå tekniska universitet
hemsidan sök kontakta oss student
Studiehandboken 01/02


Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK324 Kvalitetsutveckling och förbättringsarbete 5.0 poäng

ÄMNE (enl SCB)
Kvalitetsteknik

NIVÅ/DJUP
B G

PROGRAM/TIDSPERIOD
Val / Lp 4

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Erik Lovén Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkänd examination från följande kurser: IEK309 Statistik AI, 10 poäng, eller IEK311, eller motsvarande kunskaper.

SYFTE/MÅL
Kursens mål är att
- beskriva kvalitetsbegreppet, kvalitetsstrategier samt metoder för en offensiv kvalitetsutveckling i företag, organisationer och förvaltningar;
- illustrera gjorda kvalitetsatsningar.

INNEHÅLL
I kursen diskuteras hur man i dag ser på begreppen kvalitet och kvalitetsutveckling med tillämpningar både inom varu- och tjänsteproducerande företag. En offensiv kvalitetsutveckling för ständig förbättring förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunden sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att samtliga inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med företagets samtliga processer.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner samt grupparbeten. Vid föreläsningar och lektioner diskuteras det teoretiska innehållet i kursen. Grupparbetena består bland annat av uppgifter och analyser kring olika fallstudier. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten. Undervisningen ges normalt på engelska eftersom utländska studenter i allmänhet följer kursen.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen vid kursens slut. För betyget godkänt krävs förutom godkänd tentamen att obligatoriska moment är genomförda enligt anvisningar. Sättet på vilket grupparbetet genomförs påverkar slutbetyget på kursen. Examinationsformerna kan dock förändras beroende på antalet antagna till kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV
Grupparbeten 1.0poäng
Tentamen 4.0poäng

LITTERATUR
Bergman, B & Klefsjö, B. Kvalitet från behov till användning. Senaste upplagan, Studentlitteratur, Lund. (3:e upplagan beräknas utkomma under hösten 2001.), (eller Bergman, B & Klefsjö, B (1994). Quality from customer needs to customer satisfaction. McGraw-Hill, London, och Studentlitterattur, Lund.).
Brassard, B. & Ritter, D. (1996). Minnestrimmaren II. Liber, Malmö. (eller Brassard, B & Ritter, D. (1994). The memory jogger II. Goal, QPC, USA)
Artiklar, problemsamling och kompletterande material från Avd för kvalitetsteknik och statistik.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-08

ÖVRIGT
Parallellt med undervisningen pågår olika grupparbeten som redovisas muntligt och skriftligt. För att detta ska fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela läsperioden. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan. Eventuellt reservupprop sker direkt efter det andra kurstillfället.

Kontaktperson: Erik Lovén

Ytterligare kursinformation:
http://www.ies.luth.se/kval/grutb/kurser/iek324.htm

Gäller för läsåret 01/02.
Ansvarig för sidan: Karin.Lindholm@dc.luth.se

Universitetet | Student | Forskning | Sök | Kontakta oss | In English


LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET
Universitetsområdet, Porsön, 971 87 Luleå. Tel. 0920-91 000, fax 0920-91 399
Last edited 2001-12-17