Ind ekonomi och samhällsvetenskap

C K

I4, M / Lp 2

Bjarne Bergquist Univ lekt

Kursplanen är fastställd 23 februari 2001 att gälla från höstterminen 2001.

IEK004 Kvalitetsutveckling grundkurs

Utbildningens mål är
* att ge fördjupade kunskaper om strategier, värderingar och metoder för modernt förbättringsarbete;
* att ge förmågan att lösa problem inom offensiv kvalitetsutveckling;
* att träna utvärdering av organisationer och deras arbete med offensiv kvalitetsutveckling;
* att träna förmågan att i ord och skrift presentera egnas och andras arbeten.

Processer och processledning, de sju ledningsverktygen och kvalitetssystem. Olika typer av självutvärderingssystem såsom Utmärkelsen Svensk Kvalitet studeras. Vidare studeras och diskuteras artiklar och rapporter ur aktuell forskning inom området.

Undervisningen består av lektioner och grupparbeten. I kursen ingår också obligatoriska inlämningsuppgifter samt ett projektarbete med muntlig och skriftlig redovisning. Obligatorisk närvaro kan förekomma vid grupparbeten och redovisningar.

Betyget på kursen baseras på hur obligatoriska inlämningsuppgifter samt grupp- och projektarbeten genomförs och presenteras.

Grupp- och projektarbete 4.0poäng

Dale, Barrie G. (1999), Managing Quality, Blackwell Publishers, Oxford.
Klefsjö, B., Eliasson, H., Kennerfalk, L., Lundbäck, A. & Sandström, M. (1999). De sju ledningsverktygen - För effektivare planering av förbättringsarbetet. Studentlitteratur, Lund.
Språngbrädan (Senaste upplagan).
Artiklar och kompletterande material från Avd för kvalitetsteknik och statistik.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Senast reviderad litteratur: 2001-02-08

Kursen bygger på aktivt deltagande från de studerande i olika former av grupparbeten. Därför är deltagarantalet maximerat till 36 personer. Förtur ges till studerande som antagits till avslutning i kvalitetsutveckling. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan. Eventuellt reservupprop sker direkt efter det andra kurstillfället.

Kontaktperson: Bjarne Bergquist